Autoostja teeb kannapöörde

Sulev Oll 27. märts 2001, 00:00

Eraisikutest uute autode ostjate seas on mootori võimsuse tähtsus kahe aastaga vähenenud poole võrra, 40 protsendilt 20-le.

Sama palju taandus auto sportliku välimuse tähtsustamine, selgus Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) ja turu-uuringute firma EMOR ühisseminaril ?Eesti autoturg 2001?.

Sportauto pole ka firmaomaniku eelistus. Auto sportlikku välimust tähtsustas firmaauto valija viimasena ja veidi rohkem kui 10 ulatuses. Eelviimasele kohale jäänud valikukriteeriumi, mootori võimsuse osakaal ulatus 25 protsendini. Valiku olulisemate määrajate ? vastupidavuse, heade sõiduomaduste ja kütusekulu ? osakaal ulatus samal ajal nii era- kui firmaautode puhul 60?80 protsendini.

Autoostja eelistused erinevad märgatavalt johtuvalt sellest, kas valitakse era- või firmasõidukit. Kui eraauto valikul on tähtsaimad sõiduomadused, välimus ning vastupidavus, siis ametiautot ostes tõusis aastal 2000 kolmandale kohale kütusekulu. See on ka ainus, mille tähtsus auto valimise otsustajana viimastel aastatel kasvab. Teiste omaduste suhtes jääb autoostja üha ükskõiksemaks.

Ükskõiksust seletab lojaalsuse kasv ühele margile. Aastal 1994 oli bränditruuduse protsent Eesti autoostjate seas 27, eelmisel aastal aga juba 37. Margile truuks jäämise otsustamisel on kõige rohkem kasvanud testitulemuste osakaal, brändi vahetama on mõjutanud eelmise auto kehv kvaliteet.

Alates eelmisest neljapäevast, mil turu-uuringute firma Emor avalikustas autoomanike ja -ostjate väärtusmaailma uuringu tulemused, on automüüjatel ostjatelt raha kättesaamiseks kasutada täiendav abivahend.

Uuringu autor Esta Kaal liigitas autoostjad staatus-sümbolistideks, saavutajateks ja mõistuseinimesteks ning kirjeldas ühtlasi nende koondportreesid.

Staatus-sümbolist, kes ootab tähelepanu ja püstitab endale lühiajalisi eesmärke, huvitub prestii?ikast margist või mudelist isegi siis, kui peab raha kõhu kõrvalt näpistama. Ta eelistab sportliku keretüübiga ja võimsa mootoriga autot, näiteks maasturit, kusjuures auto ei pea olema päris uus. Peaasi on, et mark teda iseloomustaks, kellegi hulka liigitaks.

Saavutaja-tüüpi autoostja, kes saavutab edu ja huvitub uutest tehnoloogiatest, on pigem müüja- kui margitruu. Tõenäoliselt ostab ta auto tuttava diileri käest ja on ostuga rahul.

Saavutaja-tüübi auto on sobivas hinnaklassis margi uusim mudel, mis erineb teistest omalaadsetest tehniliste lahenduste või lisavarustuse poolest. See, kas auto vähe või palju kütust võtab, pole kõige olulisem.

Kriitilise ja planeeriva mõistuseinimese auto on tuntud ja traditsioonidega, end Eesti turul tõestanud mark. Keskmisest kõrgemat hinnataset ta ei pelga, küll tahab aga, et autot tuntaks kui usaldusväärset ja turvalist.

Esta Kaalu sõnul pole ostja eelistused siiski otseselt uuringust tuletatavad, pigem on tegemist kaudsete hinnangutega.

Emori uuring põhineb Prantsusmaal kakskümmend aastat tagasi välja arendatud uurimisviisil RISC.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing