Suvine Soome pakub rallisõpradele lohutust

Tõnu Tramm 30. märts 2001, 00:00

Kes ei saanud mahti minna Rootsi autoralli MMi talvisele etapile Markko Märtinile kaasa elama, see saab teha sama suvises Jyväskyläs.

Ehkki möödunud aastal tähistas Jyväskylä ralli, mis praegu saanud nimeks Neste ralli, oma poolesajandat juubelit, on sinna eriti palju eestlasi sõitmas just tänavu. Ja mida muud, kui kaasa elama sinisele Subarule, mille roolis Markko Märtin.

Rallisõitja Toomas Tõldsepp, kes aastaid Jyväskyläs rallit vaatamas käinud ja kes sinna ka oma sõpru-tuttavaid kaasa võtnud, kinnitab, et 24.?26. augustil toimuvale Soome etapile minek tasub end kuhjaga ära. Isegi mitmed rallist mitte midagi teadvad naisterahvad olevat just raja ääres rallipisiku külge saanud.

Kui minek otsustatud, tuleb Tõldsepa sõnul maha istuda ja paika panna, mida reisilt täpselt oodatakse ja kas sinna minnakse omapäi või loodetakse mõne reisikorraldaja abile. Ehkki viimased ei ole siiani just kuigi aktiivselt reise Jyväskyllä korraldanud, on siiski mõne entusiasti ettevõtmisel saanud reisi suisa viimasel minutil ette võtta. Näiteks mindi mullu organiseeritult neljapäevasele reisile. Laevaga sõideti Helsingisse, sealt võeti väikebuss ja sõideti Jämsänkoski suvituspiirkonda, kus oli ööbimine nn mökkis. Reisi hind oli 2800 krooni, see sisaldas laevapileteid, transporti ja majutust. 200 marka maksva rallipileti pidi lisaks ostma.

Kuidas tänavu ühisreisidega lood on, näitab aeg. Kui otsustatakse minna aga oma seltskonnaga, siis tasub sellele juba praegu mõtlema hakata. Seda eeskätt neil, kes ei kavatse kogu reisi autos või telgis mööda saata. Jyväskylä nooblimad hotellid on meeskondadel juba aastateks ette ära broneeritud, küll aga on veel vabu kohti piirkonna väiksemates motellides ja kämpingutes. Olgugi, et hinnad on sel ajal umbes sama kõrged kui talvisel suusahooajal.

Öömaja broneerimiseks peab teadma, kus ralli toimub. Kõige parema ülevaate rajast ja kõigest muust ralliga kaasnevast saab enne rallit ilmuvast ajakirjast Vauhdin Maailma (saadaval ka Eestis). Hetkel ei ole ralli ametlikul koduleheküljel aadressil www.akkry.fi/nesterallyfinland veel peale mõne uudisenupu midagi, kuid mingi pildi ralli asukohast annavad samas olevad möödunud aasta rajakaardid. Olulisi muudatusi kindlasti ei tule, sest ralli keskus on endise koha peal ja näiteks Jämsä hotellid on rallikülaliste majutamisega tegelenud juba aastakümneid. Seega ei tohiks telefoni või e-posti teel sobiliku öömaja broneerimine olla ületamatu raskus.

Reisi planeerimisel tasub arvestada, et väga suure seltskonnaga võib reisi maksumus olla inimese kohta küll veidi odavam, kuid rohkem võib tekkida probleeme. Mida rohkem inimesi, seda rohkem eriarvamusi, samuti on suurt rahvamassi raske raja ääres koos hoida. Sobilikum on 6?7-liikmeline seltskond ja odavaim on liigelda väikese bussi või suurema mahtuniversaaliga. Auto kütusepaak tasub osta Tallinna sadamas pilgeni täis, sellega on sõltuvalt autost 500?600 kilomeetrit Soome teedel garanteeritud. Jyväskylässe on Helsingist umbes 250 kilomeetrit. Reisi kogumaksumus sõltub suuresti sellest, kui palju kodust süüa kaasa võetakse ja kui palju kulutatakse ööbimisele. Päris kindlasti peab arvestama 2500kroonise väljaminekuga inimese kohta, keskmiselt jääb see aga 3500 krooni kanti.

Kesk-Soome kliima on heitlik ning seetõttu tuleks reisile kindlasti kaasa võtta kummikud ja vihmakeep, rääkimata vihmavarjust. Soovitav on varustada end seljakotiga, mis käib istmeks, sest sageli tuleb raja ääres pikka aega passida ja mitte iga mätta otsa pole võimalik end toetada. Lisaks istmele on seljakotil veel olulisem roll: sinna saab panna termose kuuma kohvi või teega ning võileivad.

Oluline ralli jälgimise puhul on täpne ajagraafik, millest tasub kinni pidada. Ka selles osas aitab Vauhdin Maailma, kus on kirjas kõikide katsete algusajad ja täpsed kaardid, kust millisele katsele pääseb, kus on trampliinid, kus tehakse tehnohoolet jne. Arvestama peab, et ühelt katselt teisele liikumine on suhteliselt aeglane, ummikud on suured, keskmine liikumiskiirus 40?50 km/h. Parklatest raja äärde jalgsi minek nõuab omakorda aega jne. Seetõttu tuleb koostada graafik ajavaruga ning arvestada, et kõikjale niikuinii ei jõua. Kui vähegi võimalik, tasub katsetele juba varem kohale minna. Isegi paksus metsas võib raja ääres seista ralli ajal neli-viis rida inimesi, eriti suuremate trampliinide juures. Viimases reas ainult autode häält kuulda ja tolmu sisse hingata poleks kuigi meeldiv tegevus.

Raja äärde minnes on mõttekas kaasa võtta taskuraadio, kust kantakse nii soome kui inglise keeles üle kogu ralli käiku. Kes millal stardib, fini?isse jõuab, kes katkestab jms. Huvitav ja hasartne tegevus on võtta stopperiga aegu ning neid üles märkida. Esimesed kümme autot stardivad 2minutiliste vaheaegadega, edasi lähevad nad rajale juba minutiliste vahedega. Kui pärast esimese auto möödumist stopper käima panna, saab vaadata, kui palju vahed erinevad. Kui need jäävad alla minuti-kahe, on auto eessõitjast kiirem, kui üle minuti, siis aeglasem.

Kui raja ääres vahtimisest ja tolmu sissehingamisest saab villand, tasub kindlasti käia ära mõnes hoolduspunktis. Eriti hea on seda teha õhtul, pärast rallipäeva lõppu. Erinevalt F1 etappidest saab autorallil igaüks kas või oma näpuga tippmeeskondade sõitjaid katsuda või autogrammi lunida. Kes nii suur fänn ei ole, sellele pakub elamuse seegi, kuidas masinaid hooldatakse. Ei näe just iga päev, kuidas mituteist mehaanikut üksteist segamata ühe masina kallal askeldavad ja kuidas poole tunniga mõnest põõsasse lennanud sõidukist justkui uus masin kokku laotakse. Või kuidas tiimi tehnikameeskonna pealik pärast iga kiiruskatset helikopteriga fini?isse lendab, sülearvuti autoga ühendab, mõtlikult kukalt sügab ja siis uuesti oma teed kaob.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:08
Otsi:

Ava täpsem otsing