Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ise tegemine maksab sageli rohkem
Üldine arvamus on, et konsultantide kasutamisel tuleb sama töö eest kindlasti rohkem maksta. Praktikas võib trükitööde puhul sageli väita aga hoopis vastupidist.
Kui palgata konsultant juba töö planeerimise etapis, säästetakse nii raha, aega kui ka närve. Muidugi, juhul, kui teil on piisavalt aega ja oskate vastata küsimustele a la ?mis lpi-ga ma need kiled teen?, ?mis parameetritega see pdf on tehtud? või ?kui palju ja kuhu ma bleedi jätan?, võib ju kaaluda ka ise tegemist.
Trükitöö on keeruline ? know-how-, raha-, info- ja töömahukas nagu hammaste parandaminegi. Samas kaaluvad aga vaid vähesed ise oma hammaste parandamise võimalust. Erinevaid materjale ja trükikodasid võib Eestis lugeda sadadega. Sellise infohulgaga kursisolek nõuab palju aega ning valede otsuste hinnad on vähemalt neljakohalised.
Iga trükitöö esimese sammuna tuleb selgeks mõelda trükitöö eesmärk ja eelarve ning soovitav tulemus enda jaoks visualiseerida.
Kui on selge, kuidas töö peab välja nägema ja milline on nõutav kvaliteet, on edasisi otsuseid juba kergem teha.
Konsultandi ülesanne on siin aidata välja selgitada strateegilised näitajad (formaat, paber, värvilisus, järeltöötlus), mis hiljem määravad suuresti töö tulemuse ja hinna, samuti pakkuda välja erinevaid võimalusi töö huvitavamaks muutmisel või hoopis raha säästmisel. Konsultandil peaks olema pakkuda paberite näidised ja umbkaudsed hinnad, samuti ülevaade turul pakutavatest erivõimalustest.
Järgmine samm on trükikoja valik, trükihinna ja ajagraafiku kokkuleppimine.
Konsultant aitab siin orienteeruda trükikodade pakutavates võimalustes ja hindades, arvestades antud töö eripärasid. Võib-olla on vajalik kasutada isegi mitme erineva trükikoja teenuseid.
Õige trükikoja valik on kriitilise tähtsusega, kuna mittesobiva trükikoja valimisel on oht kogu eelnev töö rikkuda ning riskida hiljem kogu töö uuesti trükkimisega.
Kui trükihind, ajagraafik ja trükikoda on selgunud, tuleb valida kujunduse- ja reprotööde tegija. Ka siin on pakkujate hulk suur ja erinevusi hindades võib mõõta kordadega.
Nüüd on aeg töö idee veelkord üle vaadata. Sageli on võimalik mõne märkamatu muudatusega nii-öelda kohendada tööd trükikoja järgi.
Sama hinna eest võite saada hoopis suurema formaadi või mõne millimeetri võrra töö suurust vähendades võita mitu tuhat krooni.
Selles etapis määratakse kindlaks ja kinnitatakse ka tööde lõplik graafik, millest kinnipidamise jälgimine jääb nüüdsest konsultandi õlgadele.
Kui idee tulevasest trükisest on lõplikult selge ja tegijatega kokkulepped olemas, tuleks tähelepanu pöörata töö sisule. Siin on märksõnadeks algmaterjalide kvaliteet, sõnumi arusaadavus, keeleline korrektsus ja foto kvaliteet. On kurb vaadata, kui tuhandeid kroone maksvas trükises on pildid seebikarbiudused ja igal leheküljel kirjaviga, rääkimata kergestiloetavusest ja sõnumi arusaadavusest. Siin peaks konsultant oskama pakkuda hea fotograafi teenust, samuti tekstikirjutaja ning keeletoimetaja abi.
Fotode sisulisest ja tehnilisest kvaliteedist ning nende skaneerimisest ja ?keeramisest? on ilmselt kirjutatud väikese raamatukogu jagu raamatuid. Hea fotograafi ning skaneerija tundmine on siin edu võti. Kogu pilditöötlemise protsessi teeb keeruliseks tõsiasi, et infot antakse edasi ja võetakse vastu korduvalt, mille käigus see muutub ja kaotab kvaliteeti.
Autor: Tiit Kõnnussaar