Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Igaüks töötagu oma toode ise üles
Juhtus, et üks tuntud ehitusmaterjalitootja tuli uue tootega turule. Nagu areneval ehitusmaterjalide turul pahatihti juhtub, asuti toodet võõraste sulgedega ehtima, kinnitades reklaamis, et on sama hea kui konkurendi tuntud toode.
Varasematel ehitusmessidel on pakutud tooteid, mis pakkujate jutu järgi justnagu vastaksid omadustelt kindlatele Optiroci kuivsegudele. Optiroci kaubamärgid Vetonit ja Fibo on aga patendiga kaitstud. Vastavuse ühtedele või teistele tingimustele saab selgitada vaid vastavate õigustega laboris. Pärast on ehitaja segaduses: kasutamisel selgus, et tegu on analoogse, kuid teiste omadustega tootega, mitte Optiroci Vetonit-tootega. Nii kaotavad kõik: ehitaja ei saa oodatud tulemust ja kuivsegude kui ehitustehnoloogiat lihtsustavate ja kiirendavate toodete maine langeb.
Ühest küljest on tore, et meie toodetest räägitakse ja parem, kui pelgalt positiivses kontekstis või siis üldse ei räägitaks. Meie toote nimetusest ? Vetonit ? on saanud kuivsegu sünonüüm. See ei tähenda kaugeltki, et kõik ehituslikud kuivsegud on Vetonit-tooted ning samade rangete retseptide ja kontrolli all valmistatud ja testitud, nagu teeb Optiroc.
Võib juhtuda ka nii, nagu juhtus Leedus. Uue toote müüki tulles tegi sealne ehitusmaterjalide kaubakett Senukai olulisi marketingikulutusi. Väiksemad sel alal tegutsejad tõttasid uut toodet tootjalt kokku ostma. Niipea, kui Senukai reklaamikampaania hakkas tekitama nõudlust, viskasid väiksemad müüjad toote letti ja odavamalt kui Senukai.
Niisuguses käitumises pole muidugi midagi seadusevastast ja nii see jääbki olema arenevatel turgudel. Esimesed ja suuremad teevad väiksemate eest turundustööd ja ?kulutusi, tihti tahtmatult reklaamides ka konkurendi tooteid.
Taunimist väärib tegevus, kui õige ja juba turul koha leidnud toote pähe on samaväärsena reklaamitud ja müügile pandud nt Hispaania või Itaalia turu jaoks valmistatu. Need paigad on teistsuguste kliimatingimustega ja seal hea toode ei pruugi meie karmides oludes kesta. Illustratsiooniks näide siitsamast Eestist. Kord helistas mulle sõber, kes otsis vannitoa põranda tarvis materjali. Poest öeldi, et osta odavamat, vahet pole, ainult nimi on teine ? kohalik tegija ja nii edasi. Sõber ostis ja põrand pragunes kuivades. Helistas mulle ja küsis, et mida te seal toodate? Selgus, et polegi Optiroci toode, küll aga reklaamiti kui Vetoniti.
1. mail hakkab kehtima reklaamiseaduse muudatus, mis võiks reguleerida kirjeldatud juhtumeid ja nii, et konkurentide vahel juhtuks vähem ebameeldivusi.
Seaduses on juttu võrdlevast reklaamist. See on reklaam, milles osaliselt või kaudselt osutatakse samal turul tegutsevale konkurendile või konkurendi pakutavale tootele või teenusele, mis täidab samu vajadusi või on ette nähtud samaks otstarbeks kui reklaamitav toode või teenus.
Seadus sätestab täpselt, mi-da võrdlev reklaam keelab kasutada võrdluses. Igal juhul peame kõik tähelepanelikult jälgima ja kaaluma, enne kui konkurendi ja tema tootenime võrdluseks suhu võtame. Oleme Optirocis juurutanud juhtimise ja kvaliteedi ühitamiseks ISO 9001 kvaliteedijuhtimise standardid, need sunnivad jälgima ja täitma seadusi. Meie turunduspoliitika eeldab lugupidamist ausast konkurentsist. Emotsionaalse poole pealt lisandub tauniv suhtumine kõlvatusse konkurentsi. Ning üks, mis kindel ? igaüks töötagu oma toode ise üles.
Eesti ehitusmaterjalitööstuse turg näitab kontsentreerumise märke. On hea, et siia on jäänud põhiliselt tugevad tegijad, kelle käsutuses on kaasaegset toodangut võimaldavad tootmisliinid. Tõsi küll, enamik neist on soetatud ühisosaluses välispartneriga. Prognoosin, et kuivsegude alal jäävad turule 4-5 suuremat tegijat. Ülejäänud ühinevad või lõpetavad. Selline asjade käik lihtsustaks ehitajate tööd, nad ei peaks nt plaatimissegude osas murdma pead üle 40 toote vahel, mida kauplused täna pakuvad.
Ehitusmaterjalide tootmine on kallis lõbu ning vajab perspektiivitunnet ja kannatlikku meelt, ratsa rikkaks siin ei saa. Isegi siis mitte, kui jätta reklaamikulud suures osas konkurendi kanda.