Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Vaba meedia lämbub lääne nõusolekul

Tõnis Arnover 19. aprill 2001, 00:00

Nii väitis nädalavahetusel Venemaa riikliku gaasifirma Gazprom kontrolli alla läinud Vene telekanali NTV üks omanikke Vladimir Gussinski Genfi ajalehele Le Temps antud intervjuus. ?Enamik Euroopa valitsusi ajab Kremli suhtes lepluspoliitikat, mis tähendab, et hoitakse suu kinni, kui Vladimir Putini re?iim tallab jõhkralt jalge alla omaenese tegevuspõhimõtteid. Nii oli see T?et?eenia ja nüüd NTV puhul. Et Venemaa kohtusüsteem on vandunud poliitilisele võimule truudust kõigil tasanditel, siis ei pane ma mingeid lootusi ülemkohtule, kus NTV asja edasikaebus tuleb arutusele mais,? ütles Hispaanias viibiv Gussinski.

Gazprom võttis NTV üle valega. NTV uus tegevjuht Boriss Jordan kinnitas 12 tundi enne seda, kui talle kuuluva Sputniku fondi turvafirma Invest-Security ja Ostankino eriteenistuse mehed võtsid laupäeva varahommikul NTV ruumid oma valdusse, et jõudu ei kasutata. Samuti oli Vladimir Putin öelnud, et NTV tüli peab lahendama kohus. Ja ometi rakendati jõudu, mille tagajärjel kolm peamist Vene telekanalit on nüüd valitsuse kontrolli all.

Sellega rünnakud meedia vastu ei piirdunud. Esmaspäeval suleti ajaleht Segodnja ja teisipäeval vallandati ajakirja Itogi toimetus. Mõlemad väljaanded kuuluvad Media-Mosti kontserni kirjastusele Sem Dnei, mille aktsiatest 25 on Gussinski kunagise äripartneri Dmitri Birjukovi käes. Gazpromi käes on samuti 25 aktsiatest. Kõigi kolme meediakanali sulgemise põhjustena on mainitud majanduslikku kahju, kuid samas on need olnud riigi korruptsiooni ja T?et?eenia sõja teravad kritiseerijad. Segodnja toimetaja Mihhail Berger ütles ajalehes Financial Times, et Birjukov sõlmis eelmise aasta lõpul Kremliga liidu ning tahab nüüd nende nõudel tülikatest ajakirjanikest vabaneda.

Itogi asetoimetaja Ma?a Lipman näeb nende sulgemiste taga Kremli aastapikkust plaani ja kirjeldab ajalehes Washington Post NTV vastu rakendatud KGBlikke meetodeid. Tema sõnul rakendas Kreml kõigepealt NTV probleemi lahendamiseks ?kriminaalset? varianti. Gussinski firmasse korraldati kümneid reide ja ta arreteeriti ning vabastati, mille järel ta emigreeris. Kuna see probleemi ei lahendanud, lasti käiku ?ärivariant? ning serveeriti NTV asja aktsionäride konfliktina ja ettekäändeks toodi firma võlad. Gussinski kinnitab, et ka see on vale, väites, et NTV lõpetas eelmise aasta 14 mln dollari suuruse kasumiga.

Dmitri Glinski-Vassiljev rõhutab, et eelmainitud meediaväljaannete sulgemisega on Venemaal omanikest ja valitsusest sõltumatu ajakirjandus surnud, ent kuna ei ole Nõukogude aeg, kui lääs toetas ajakirjanikke, siis nüüd on süveneval diktatuuril palju vabam tegutseda. Ta toob näiteks üldsuse tähelepanu alt välja jäänud Juri Afanasjevi humanitaarülikooli osalise ülevõtmise politsei poolt, samuti Gussinskisse sõbralikult suhtuva juudi rabi asendamise presidendi usunõukogus valitsusele lojaalse vaimulikuga.

Glasnostit kaitsva sihtasutuse president Aleksei Smirnov ütleb ajalehes Helsingin Sanomat, et praegune möll meedia ümber on presidendi valitud poliitika loogiline jätk. Selle eesmärk on tõkestada riigi kohta info saamine meediast. Ta prognoosib, et Kreml loob valdusfirma, mis hakkab kontrollima kolme üleriigist ja 92 kohalikku telekanalit ja nende edastatavat infot.

Smirnovi andmetel on Moskva meediaväljaannetest veelgi hullemas olukorras kohalikud ajalehed. Värskeim näide on Pensast, kus nelja lehe toimetajad avaldasid presidendile ühise kirja, milles kohalikku võimu süüdistatakse korruptsioonis ja kehvas juhtimises. Kõigi nende vastu on algatatud kohtuasi. Toimetajate sõnul ootab kohalik kuberner Moskva meediatüli lahendust, et soodsa signaali peale sõltumatud lehed kohe sulgeda.

?Riik, bürokraatia ja oligarhia püüavad meedia abil luua võltsdemokraatiat nagu NSV Liidu ajal loodi võltssotsialismi. Seepärast ei kõhkle nad kriitilist meediat kohtusse kaebamast, sest armetut pressivabaduse seadust saab alati oma kasuks väänata,? ütles Permi kirjastaja Sergei Levitan.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:23
Otsi:

Ava täpsem otsing