Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mõis pani veto teefirma erastamisele
Mõisa sõnul lükkas linnavalitsus Tallinna Teede müügi eelnõu tagasi, kuna asi jäi arusaamatuks. ?Hindaja pakkus alghinnaks 35 miljonit krooni. Kui ettevõtte omakapital on juba 50 miljonit krooni, siis ettevõtte turupositsiooni väärtus peaks olema suurem,? ütles linnapea.
Tallinna Teede ASi nõukogu liige, abilinnapea Liisa Pakosta viitas ettevõtte erastamise viibimist kommenteerides nii tehnilisele kui ka sisulisele põhjusele. Esiteks polnud osa nõukogu liikmeid teadlikud ettevõtte müügiplaanist, teiseks tekitas linnavalitsuse liikmetes küsimusi heade majandusnäitajatega ettevõtte alghind, ütles Pakosta.
Pakosta sõnul arutab ettevõtlusamet Tallinna Teede alghinna suurendamise võimalust, samuti vaadatakse uuesti üle konkursi tingimused, mille kohaselt saab Tallinna Teede erastamisel osaleda ettevõte, mis on kahel viimasel aastal vähemalt 40 miljoni krooni eest aastas olnud peatöövõtja tee-ehituse ja remondi valdkonnas.
Sellise piirangu osaline muutmine võimaldaks Pakosta sõnul erastamisprotsessi mõne investori kaasamist väljastpoolt tee-ehitusfirmade ringi. Abilinnapea ütles, et Tallinna Teed on igal juhul selle aasta linnavara müügiplaanis.
Tallinna Teede ASi juhatuse esimehe Tiit Padari sõnul võis alla ettevõtte omakapitali väljapakutud erastamise alghinna kalkuleerimise põhjuseks olla 8 miljoni kroonine liisingumaksu kohustus ning ka väike ehituslaen. Lisaks on turul tihenemas konkurents ning linna tellimusmahud on kahel viimasel aastal kahanenud 12 miljoni krooni võrra.
Linnavalitsus on Tallinna Teedega sõlminud riigihanke korras tööettevõtulepingu Tallinna teede ja tänavate korrashoiuks aastani 2003. Linnatänavate parandamine tõi ettevõttele mullu sisse ligi 45,6 miljonit krooni, tänavu on see summa umbes 42 miljonit krooni.
Lisaks teeb firma töid, mida pole tellinud linnavalitsus ning samuti teostatakse tee-ehituse järelevalvet.
Padari sõnul võib erastamistingimusi arvestades Tallinna Teede võimalike ostjate ring ulatuda vähemalt 7-8 firmani ? näiteks Rootsi NCC ja Soome Lemminkäineni omanduses olev Talter, taanlaste Colas? kontserniga seotud Baltifalt, tugevalt teedeehitusse pürgiv Skanska, samuti Eesti kapitalil põhinevad Teede REV 2, Eesti Ehituse gruppi kuuluv Aspi, TREF. Välistada ei saa ka teisi ehitusfirmasid, nagu Merko või FKSM.
Tallinna Teede ASi analüüsinud Lagerkvist ja Partnerid ASi direktor Olev-Mait Makk ütles, et soovitatud alghind tulenes klassikalisest hinnangust, kus arvestati firma tausta, turgu, töötajaid, investeerimisvajadust, konkurentsivõimet ning muid komponente. Makk lausus, et pöördub ka ise asja täpsustamiseks ettevõtlusameti poole.