Ahvatle töötajaid probleemidega

Margus Alviste 30. aprill 2001, 00:00

Enamik inimesi seostab tööpakkumise atraktiivsuse organisatsiooni tuntuse, maine, sissetuleku ja muude tingimustega. Tõsi, kes siis ei sooviks töötada prestii?ses ettevõttes prestii?sel ametikohal?! Ometi ei tasu Eesti keskmisel ettevõttel püssi kohe põõsasse visata.

Esimese sammuna tuleks analüüsida, milles üldse seisneb tööandja ja töötaja vaheline suhe. Nii tööandjal kui ka töötajal on teatud huvid ja eesmärgid, mille saavutamiseks tuleb kasutada väliseid ressursse. Tegemist on tavalise vahetusprotsessiga ehk ostu-müügiprotsessiga, kus üks osapool vahetab teisega talle vajalikuna tunduva tarbitava väärtuse. Seega kaup kauba vastu. Tööandja ning töötaja vahetusprotsessi eripära seisneb vaid selles, et vahetus ei toimu mitte ainult värbamisprotsessi jooksul, vaid pidevalt, igal ajahetkel.

Mis siis on kaubaks? Ettevõtte seisukohalt on oluline organisatsiooni ees seisvate eesmärkide efektiivne saavutamine. Selleks kasutab tööandja erinevaid ressursse ? raha, materiaal-tehnilisi vahendeid, maad ja muid varasid. Ent kõige olulisemaks väärtuseks eesmärkide saavutamisel on ettevõtte jaoks inimressurss. Täpsemalt ? töötajate kompetentsus, kogemus, aeg, energia ja füüsiline panus. Selle töötajale kuuluva väärtuse ehk kauba eest on tööandja valmis maksma raha ja pakkuma muid soodustusi.

Töötaja soovib rahuldada oma igapäevaseid vajadusi (seotud toidu, eluaseme, turvatunde, suhtlemise, tunnustuse või eneseteostusega) ning saavutada isiklikke pikemaajalisi tasakaalustatud eesmärke (näiteks soovitud materiaalne, vaimne, sotsiaalne, emotsionaalne ja füüsiline seisund tulevikus). Seega on tema jaoks tarbitavaks väärtuseks nii palk, preemiad kui ka toimiv töökeskkond, pakutavad tooted-teenused ja olemasolev klientuur. Kõik see, mis võimaldab tal arendada oma vaimseid võimeid, koostööoskusi ning sotsiaalset küpsust. Enese arendamiseks vajab töötaja uusi väljakutseid. Siin ongi lahendus.

Eesti ettevõtetel jagub ilmselt kuhjaga erinevate valdkondadega seotud probleeme. Ent mis on probleem? See on võimalus ennast arendada, leida uusi võimalusi ja lahendusi, kasvatada loovpotentsiaali.

Inimkond elaks tõenäoliselt siiani puu otsas, kui probleemid poleks meie eellasi sundinud alla ronima ja ümbritsevat uue nurga alt vaatama. Nii võib tavasituatsioonis stressitekitavaid probleeme töötaja arengu seisukohalt käsitleda üliolulise ressursina.

Osav tööandja ei paku vahetusprotsessis mitte ainult lühiajaliste vajaduste rahuldamiseks sobivat sissetulekut, vaid oskab töötajale müüa ka tolle isiklike eesmärkide saavutamiseks vajalikku töökeskkonda, töövahendeid, koostöövalmis meeskonda, väljakujunenud kliendisuhteid ja probleeme.

Kauba väärtus võib sõltuda mitmest asjaolust: turu nõudlusest, toote omadustest, sobivusest, aga ka oskuslikult esitatud infost tarbimisväärtuse kohta.

Manades igapäevastes töösituatsioonides jätkuvalt silme ette probleemidest tulenevaid eeliseid, luuakse töötajale tugev motivaator. Kes siis ei tahaks ennast arendada?

Kompetentne tööandja muutub töötaja jaoks nõudlikuks treeneriks, kes viib treenitava läbi pingutuse isikliku eesmärgini. Treener võib töötajale ka selgitada, et head palgatingimused, mida konkureerivad ettevõtted pakuvad, võivad pärssida treenitava tahet (ei pea enam suurema sissetuleku nimel pingutama, kaasneda võib suurem kulutamisharjumus). Nii mõistab töötaja, et tema isikliku arengu seisukohalt on palju olulisem mõõdukas palk ja rohked probleemid kui lahe elu. Töötaja, kes töötab koos niisuguse tööandjaga, ei vahetaks oma töökohta ka kullamägede eest.

Ent niipea, kui tööandja unustab oma treenerirolli, märkab töötaja ajalehes kümneid töökuulutusi konkureerivatelt ettevõtetelt. Töötaja võib igal ajal valida nende hulgast enda jaoks sobivaima ja vahetada töökohta.

Seega on ühe keskmise ettevõtte konkurentsieeliseks oskus müüa probleeme, õige suhtumine töötajatesse ja kompetentsus inimestega töötamisel.q

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 09:07
    Otsi:

    Ava täpsem otsing