Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
BRS võitis raudteesõja
Erastamisagentuur ja BRS täpsustasid eile pärastlõunal viimased üksikasjad lepingutes, mis allkirjastatakse erastamisagentuuri peadirektori Jaak Liiviku ja BRSi juhatuse esimehe Edward Burkhardti poolt täna ilma mingisuguste takistusteta, kinnitasid eile mõlema poole esindajad.
Lepingud allkirjastatakse vaatamata Tallinna halduskohtu määrusele, millega tühistati RailEstonia parimaks ja BRSi paremuselt teiseks pakkumiseks tunnistanud erastamisagentuuri nõukogu otsus, ütles agentuuri pressiesindaja Katrin Kivi.
?Lepingu jõustumiseks pole vaja erastamisagentuuri nõukogu uut otsust,? selgitas Kivi.
Hiljemalt juunis kannab Hansapanga ja Swedbanki juhitav rahvusvaheline pankade sündikaat ülejäänud 900 miljonit krooni ostuhinnast erastamisagentuuri kontole ja BRSist saab Eesti Raudtee suuromanik, kinnitas eile BRSi juht Edward Burkhardt.
Vaatamata eelmise nädala lõpupäevadel kõlanud raevukale arvustamisele neelavad kriitikud tehingu ilma vastusammudeta alla, lausus erastamisagentuuri nõukogu liige Tiit Tammsaar. ?Kahtlen võimalustes tehingut muuta,? rääkis Tammsaar.
Erastamisagentuuri nõukogu peab tehingu suhtes langetama uue otsuse, et vältida kohtuvaidlusi ja riigi vastu suunatud kahjunõudeid, ütles eelmise nädala alguses majandusministrilt ja agentuuri nõukogu esimehelt Mihkel Pärnojalt nõukogu istungi kokkukutsumist nõudnud Ignar Fjuk.
?Pärnoja pettis mind, jättes mulje, et võtab minu ettepanekut tõsiselt,? rääkis Fjuk. ?Tegelikult paistab, et ta ei kavatse tehingut uuesti nõukogu ette tuua.?
Fjuk kinnitas, et ta on juriidiliste ohtude tõttu vastu tehingule BRSiga.
Erastamisagentuurile raudteemüüki vapustanud kohtulahingu andnud Raudtee Erastamise Rahva AS (RER) loobub tõenäolistelt edaspidistest aktsioonidest, ütles RERi juhatuse esimees Rain Tamm. ?RERi nõukogu koguneb nädala alguses, kuid pean edaspidiseid üritusi tehingu muutmiseks tulututeks,? lausus Tamm.
Raudtee erastamine BRSile toob Eestisse 1,7 miljardi krooni suuruse investeeringu. Eesti taasiseseisvumisaja ühe suurema, 1,33 miljardi krooni suuruse sündikaatlaenu tagavad BRSile peale Hansapanga, Swedbanki, Hypo-Vereinsbanki ja Landesbank Kieli ka Baierische Landesbank ning Euroopa Rekonstruktsiooni- ja Arengupank (EBRD).
Pangad kinnitasid oma valmisolekut tehinguks eelmisel neljapäeval Londonis.
?Asjaolu, et EBRD tõi ennast ise väga aktiivselt mängu, tõestab, et Eesti infrastruktuuri on võimalik edukalt finantseerida rahvusvaheliste pankade toel,? lausus BRSi juhatuse aseesimees Guido Sammelselg.
Sündikaat finantseerib miljardilisest ostuhinnast 560 miljonit, BRSi aktsionärid 440 miljonit krooni.
BRS kulutab poole laenust ostuhinna tasumiseks ja poole investeeringuteks, millega esmalt vahetatakse välja keskkonnaohtlikud vene vedurid USA omade vastu.
BRS kavatseb juhatuse esimehe Edward Burkhardti sõnul tuua kuus kuud pärast erastamislepingu sõlmimist Eesti Raudteele 74 kasutatud Ameerika päritolu vedurit, mille eest makstakse ligi 500 miljonit krooni. Sama palju kulub vedurite ümberehitamiseks.
BRS rõhub investeeringutega Narva ja Tapa vahelise lõigu läbilaskevõime suurendamisele, pikendades möödasõiduradasid ja lisades mitme rajaga raudteelõike. Petseri?Tapa liini uuendamine lükkub edasi liiga väikeste veomahtude tõttu.
Lõviosa investeeringutest tehakse esimese kahe ja poole aasta jooksul ning laenusumma tagastamisel on BRSil aastane maksepuhkus, ütles Hansapank Marketsi investeerimispanganduse osakonna juhataja Tõnu Pekk. BRS ja riik saavad esimesi dividende hakata välja võtma kuue aasta pärast.
BRSi osanikud on 25,5 protsendiga Rail World Inc, 25,5 protsendiga Jarvis International Ltd, 5 protsendiga Railroad Development Corporation ning 44 protsendiga Ganiger Invest OÜ.