Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uued tehnoloogiad läbivad standardse arengutsükli
Gartner Groupile tuginedes võib väita, et interneti kasutamine äritegevuses läbib paratamatult üldsuse tõrjuva suhtumise perioodi.
Tehnoloogia või ärikontseptsiooni arengus eristab Gartner Group viit etappi.
Tehnoloogia tutvustamine laiale üldsusele, tekivad ärihuvid, esimesed õnnestumised toovad kaasa suure tähelepanu.
Interneti läbimurre algas 1994. aastal, kui internet ülikoolidest ja teadusasutustest inimeste igapäevaellu levima hakkas.
Iseloomulik on liigne entusiasm ja ülipositiivne tulevikunägemus. Edu kohta leiab mitmeid näited, rohkem on siiski läbikukkumisi. Tähelepanu pööratakse peamiselt positiivsetele uudistele.
Selline suhtumine valitses USA aktsiabörsidel 1999. ja 2000. aastal. Osa põhjendamatust entusiasmist jõudis ka Eestisse ning raha kulutati liialt kergekäeliselt.
Peagi märgatakse, et ootused olid liiga kõrged, ja teema kaotab osa oma päevakajalisusest. Tekib pessimism.
Maailma pressi ning aktsiaturgusid jälgides tundub, et e-äri küsimustes on pettumuse etapp haripunktis. Kuigi teema käsitlemine pole oluliselt vähenenud, kujutatakse e-äriga seonduvat mustades värvides. Sageli kohtab pealkirju nagu ?From boom to doom? (?Buumist hukuni?), ?Showing signs of e-strain? (?E-agoonia tundemärgid?).
Paljude ettevõtete tegevust analüüsides jõutakse tehnoloogia tegelike võimaluste, riskide ja kasumlikkuse mõistmiseni.
KPMG uuringud näiteks Suurbritannias on näidanud, et suur osa ettevõtetest on e-äri lahenduste kasutuselevõtu ettevõtte strateegia uuendamise käigus hoolikalt läbi mõelnud.
Tehnoloogia käegakatsutavalt kasulikud aspektid on kõigile teada ja aktsepteeritud. Erinevad vahendid ja meetodid on läbi proovitud ning saavutanud töökindluse.
Produktiivsuse etapis on uut tehnoloogiat mittekasutavatel ettevõtetel äärmiselt raske võistelda uue tehnoloogia juurutanud konkurentide hindade ja kvaliteediga.
Mahajääjate jaoks on äritegevus raskendatud, sest ka partnerid ja tarnijad eeldavad uue tehnoloogia kasutamist.
Eestis on produktiivsuse etappi jõudmas mõned sektorid, näiteks pangad, ravimite hulgimüüjad ja arvutite hulgimüüjad. Milline oleks Hansapanga konkurentsipositsioon, kui alles praegu e-lahenduste väljatöötamisega algust tehtaks!