Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kiire liitumine Euroopa Liiduga on meile kahjulik

    Eesti parlamendipoliitikud ja praegune valitsus pole suutnud avalikkusele piisava selgusega argumenteerida Euroopa Liiduga kiire liitumise vajadust. Alljärgnevalt püüan kaalutleda võimalikke vastuargumente kiire liitumise vastu. Üks grupp argumente seondub majanduskeskkonna halvenemisega.
    Eesti on kohustatud tingimusteta kehtestama ELi kehtivad tollid ja kvoodid importkaupadele kolmandatest riikidest (sh. Venemaa, Ukraina, USA, Jaapan, Hiina, India, Indoneesia, Korea jt.). Nendest riikidest Eestisse saabuvad odavad kaubad (sh näiteks metall, teravili, suhkur, autod, puuvill) muutuvad kallimaks. Neid tuleb osta kas tollimaksu võrra kallimalt või hoopiski vaid ELi liikmesriikidest. Kaotavad nii importöörid ja eksportöörid, aga eelkõige tarbijad.
    Mõistagi on täna veel raske hinnata kui palju läheb maksma nõuetekohase tollimaksude kogumise süsteemi rakendamine Eestis ning kui suured saavad olema tollimaksude ja impordikvootide kehtestamisega seotud rahalised mõjud erinevatele ettevõtetele, kuid suurusjärgud saaks küll juba kindlaks määrata.
    Tuleb arvestada ka kompensatsioonide suuruseid, mida on vaja hakata maksma kolmandatele riikidele selle eest, et Eesti poolt WTO raames kokku lepitud määrad on madalamad ELi kehtestatud tollimaksumääradest. Seega tuleb euroliidus hakata meil lõivu maksma senise üliliberaalse kaubanduspoliitika eest. Kui teistes kandidaatriikides ühinedes tollid alanevad ja see toob kaasa hindade mõningase languse, siis Eestis toob liitumine kaasa üksnes hindade tõusu. Majanduslikult kasulikum oleks püüda säilitada Eestis väljakujunenud liberaalset kaubanduspoliitikat nii kaua kui võimalik ja mitte kiirustada ise selle kaotamisega.
    Euroopa Liitu minnes kaob duty- ja tax-free kaubandus ning tõusevad meretranspordi hinnad. Ebaõiglaste konkurentsitingimuste säilimisel (Ahvenamaa alaline erand Soome liitumislepingus jääb kehtima) satuvad pankrotiohtu nii Hansatee ja teised vedajad kui ka arvukad turiste vastuvõtvad ja teenindavad firmad. Käibemaksuvabastuste ja maksusoodustuste lõpetamise nõue puudutab näiteks ajakirjandust, soojamajandust ja transiitkaubandust (ka vabamajandustsoonid peavad lõpetama oma tegevuse). Ära jäävad käibemaksu tagasimaksed reeksporttoodangult ja -teenustelt, sest ELi turg muutub siseturuks.
    ELi ühtse põllumajanduspoliitika rakendamise tagajärjeks on talupidajate kohustuslik toetamine ja toiduainete järsk hinnatõus, mis teeb kallimaks siinse tööjõu. Odav tööjõud aga olnud senini meie ettevõtluskeskkonna üks olulisemaid eeliseid. Hinnatõus annab järjekordse löögi meie vaestele ja pensionäridele, kellede toimetulek ripub niigi riigieelarve lõa otsas.
    Kiire liitumine toob kaasa kohustuse avada liikmesriikidele kinnisvaraturud. Võib kindel olla, et kui me ise ei suuda maareformi lähema paari aastaga lõpetada, siis korraldatakse ELi kapitali vaba liikumise reeglite kohaselt maareformi niimoodi ära, et kümnekonna aasta pärast saab arvestatavalt suur osa Eesti maast olema välismaalaste omanduses.
    Majanduskeskkonda halvendab ka aktsiisimaksude (eelkõige kütusele) kohustuslike miinimummäärade tõstmine, mille edasilükkamist küll taotletakse, kuid ettevõtjaid see ei rahulda, sest senine konkurentsieelis väheneb.
    Kiire liitumine sunnib põllu- ja kalameestele peale praegused madalad (kolme viimase aasta keskmised) tootmistasemed. Põllumeste kosumine võimaldaks hilisema liitumise korral taotleda kõrgemaid kvoote.
    Ainult ELi keskkonnadirektiivide täitmine eeldab rahandusministeeriumis kokku pandud liitumiseelse majandusprogrammi kohaselt üle 21 miljardi krooni otseinvesteeringuid. Mitmesuguste töö-, ohutus- sanitaar- ja teiste tingimuste, normatiivide ja standardite ülevõtmine nõuab kokkuvõttes kümneid miljardeid kroone.
    Liitumise edasilükkamine võimaldaks neid kulutusi ajatada, paremini seostada välisinvesteeringutega ning vältida ELi nõuete eiramise pärast sattumist ELi komisjoni kriitika või isegi ELi kohtu menetluse alla.
    Meie vähest haldussuutlikkust silmas pidades võib kiire liitumine tuua kaasa tõsiseid tõrkeid piiril tolliformaalsuste vormistamisega. Kogenematus põllumajandustoetuste arvestamisel võib tuua kaasa segadusi ühtse põllumajanduspoliitika elluviimisel. Erinevalt teistest kandidaatriikidest on meie olukord nendes valdkondades oluliselt erinev ELi praktikast.
    ELi tolli- ja tururegulatsioonide ning põllumajanduspoliitika rakendamine toob kaasa vahenduskulude, aja ning bürokraatia kasvu. Et selle tööga hakkama saada tuleb põllumajandusministeeriumis ja tolliametis täiendavalt tööle võtta sadu ametnikke.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Caterpillar kohandab ootusi pärast USA ehitusbuumi jahenemist
Neljapäeval teatas Caterpillar, et ootab käesolevas kvartalis müügi langust, kuna nõudlus nende ehitusseadmete järele on eelmise aasta buumiga võrreldes raugenud.
Neljapäeval teatas Caterpillar, et ootab käesolevas kvartalis müügi langust, kuna nõudlus nende ehitusseadmete järele on eelmise aasta buumiga võrreldes raugenud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolt lobistas Eesti kaudu vastuseisu Euroopa platvormide direktiivile Lisatud Bolti kommentaar
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.