Punajuhid poosetavad lõunanaabrite juures

Tõnu Tramm 04. mai 2001, 00:00

Riias Biekernieki ringraja lähistel asuv motomuuseum võtab tummaks ka paljunäinud Eesti autoajakirjanikud, kes Riia autonäituse kõrvalt sinna väikese kõrvalepõike teevad. ?Kus nad selle välja kaevasid?? kostub pärani silmi ringi sahmiva kolleegi suust iga paari minuti tagant. Kolleegide vastus sellele piirdub mõistagi vaid õlakehitusega ning küsimus jääb õhku rippuma. Tõepoolest, mil moel on lätlased suutnud kokku ajada sedavõrd täiusliku autokollektsiooni?

Ka eestlased räägivad oma automuuseumist. Kohe saab välja tuua paar autot, kokku mahutavat muuseumiks plaanitav Pääsküla kino 15 masinat. Asi seegi. Kuid see, mis toimub Riias, ületab ka kõige optimistlikuma lootuse. Kokku üle 100 sõiduki, millest on esindatud nii sajandi alguse autod, mootorrattad, mootorsaanid, kui ka märksa hilisemad mudelid. Ja mis puutub sovjetiajastu automaailma, siis on Ida-Euroopa täiuslikemaks muuseumiks nimetatud Riia väljapanek selle au õigusega välja teeninud. Kogu kollektsioon sisaldab aga ligi 900 erinevat eset.

Esindatud on kõikide endiste punajuhtide sõidukid, mida kaunistavad vahast punajuhid ise: Nikita, Stalin ja Bre?nev. Lisaks Molotovi ja Maksim Gorki sõiduriistad. Muuseumis saab teada nii mõndagi, millest koolis ei räägitud. Näiteks Bre?nevi armastusest autode vastu, mille peale Ameerika president talle Lincolni kinkis. Oma Rolls Royce Silver Shadow?ga tegi aga Ljonja 1980. aastal avarii, kui ta põrkas kokku MAZiga. Peale nimetatud MAZi on kõik need autod Riias olemas ja jääb üle vaid imestada lätlaste osavust need autod õigel ajal Kremli garaa?idest ?välja ajada?.

Lisaks on täiuslik ülevaade lätlaste enda autotööstusest ? alates 1912. aasta Russo Baltist, lõpetades nõukogude rahvaauto prototüübiga, mis kunagi seeriatootmisse ei jõudnudki. Puudu on vaid RAF, mida ilmselt ei peeta seal veel muuseumi vääriliseks, sest neid leidub piisavalt tänavapildiski.

Teiselt korruselt leiab aga täiusliku ülevaate mootorratastest ja motospordist. Näiteks rekordauto Pioneer 2M, Ermani konstrueeritud rekordmootorratta EKE1, esimese rootormootoriga auto prototüübi NSU jpm. Lisaks Riia kokkupandavad mopeedid, mis samuti laiadesse massidesse ei jõudnud. Rääkimata autoajaloo tõelistest legendidest: FIAT Topolino, Citroen 2CV, VW Kupla jt. Kõike põnevat üles loetleda on siinkohal ilmvõimatu. Neid peab nägema oma silmaga. Ja seda kõike vaid 1 lati ehk 29 krooni eest.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:09
Otsi:

Ava täpsem otsing