Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Fordist saab taas liider
Eelmisel nädalal tuli taas halbu uudiseid autotööstusest. Volvo teatas 1,3 miljardi Rootsi krooni (3,2 miljardi Eesti krooni) suurusest kahjumist ning 4 miljardit Rootsi krooni maksma minevast kolmeaastasest restruktureerimisprogrammist, mille eesmärk on kulude kokkuhoid ja kasumlikkuse parandamine.
Aprilli keskel teatasid nigelatest majandustulemustest maailma kolm suurimat autotööstuskompaniid ? General Motors, Ford Motor Company ja DaimlerChrysler. Ka käesolevas kvartalis pole esialgu midagi helgemat näha. Aprillis langes nn Kolme Suure sõiduautode ja kergete veoautode läbimüük USAs 16,3 protsenti. Kõige hullem olukord siiski ei ole. Sõidukite arvu poolest on USA autotööstus edukuselt kõigi aegade kolmanda aasta graafikus.
Kolme suure turuosa kaotus on tasapisi transformeerumas koondamistesse ja vallandamistesse. Ford teatas teisipäeval, et vähendab teise kvartali tootmisplaani Põhja-Ameerika tehastes veel 40 000 veoki võrra, mis teeb möödunud aastaga võrreldes kokku tootmise 10protsendilise vähendamise 1,19 miljoni sõidukini.
USA autode müügi langus oli tegelikult prognoositav. Ameerika Ühendriikide majanduskasv aeglustub ning tarbijate mure töökoha ja sissetulekute pärast kasvab, mistõttu on loomulik, et nõudlus uute autode järele kahaneb.
Siiski pole see USA autotööstuse nõrkuse ainus põhjus. Toyota, Hyundai, Kia ja isegi BMW müüginäitajad hoopis kasvasid.
New York Times kirjutas neljapäeval, et Ford Motorsist võib lähima paari aasta jooksul saada taas maailma suurim autotööstuskompanii. Praegune liider General Motors võttis turuliidri koha Fordilt 1931. aastal, kui kompaniid juhtis selle asutaja Henry Ford. General Motors, mida juhtis tol ajal Alfred P. Sloan, liitis kokku pool tosinat tootmiskonveierit ning kompaniist sai peaaegu kogu ülejäänud 20. sajandi jooksul USA suurim ettevõte, mõnel aastal ka maailma suurim. Esimese kvartali müüginäitajate poolest jäi Ford General Motorsist maha vaid poole päeva müügimahu jagu. Analüütikute jaoks ei eksisteeri enam küsimust kas Ford läheb General Motorsist mööda, küsimus on, millal ta seda teeb.
Peamine põhjus, miks General Motors kaotab liidrikoha, on kompanii võimetus kiiresti reageerida turutrendi muutustele. Sel põhjusel ei suudetud hoida väikeautode turgu 70?80ndatel aastatel ning aerodünaamiliste keskmise suurusega autode turgu 90ndatel. Ega see ei ole ainult General Motorsi häda. Liigne konservatiivsus on tegelikult kogu USA autotööstuse probleem.