Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Töötaja rahuloluks peab töö vastama tema ootustele
Organisatsiooni mikrokliima ja töötajate rahulolu uuringuid korraldavad või tellivad teatud regulaarsusega paljud firmad. Paraku jäävad uuringu tulemused sageli reaalse kasutuseta.
Kuna töötajate rahulolu on tugevas korrelatsioonis tööjõu voolavuse näitajaga, peaks hea töötajaskonna säilitamise eesmärgil olema firma otsene huvi tõsta töötajate rahulolu. Kuidas seda teha? Kahtlemata näitavad tagasiside küsitlused kätte probleemsed kohad, kuid enamik muudatusi nendes valdkondades (sageli palk, juhtimiskvaliteet) on raha- ja ajamahukad.
Üks võimalus mõjutada töötaja rahulolu on mõjutada ootusi tööle ja organisatsioonile, st viia töötaja ootused võimalikult vastavusse firma eesmärkide ja võimalustega. Tööga rahulolu on töötaja tunne, mis on seotud tööga või tööelamusega ja tuleneb varasematest kogemustest, praegustest ootustest või alternatiividest (Balzar).
Inscape Publishing analüüsi abil tehtud uuringud näitavad, et Eestis on töö-ootused väga kõrged, sageli oodatakse töölt kõike üsna maksimaalsetes skaalades. Kahtlemata ei saa töökoht kõike pakkuda. Peale töö-ootuste analüüsi peaks töötaja ise ja tema vahetu juht pöörama tähelepanu kõrgendatud ootustele. Hindama, kas ootused on töösuhtes selgelt väljendatud ja kuidas need on reaalselt tagatud, sest asjatud või purunenud ootused on otsene ajend rahulolematuseks. Kõrgendatud ootuste tagamine või maandamine pole ainult tööandja probleem, oma ootuste selge teadvustamise ja kohandamisega peaks tegema tööd iga töötaja. Sageli piisab sellest, kui teadvustatakse vastuolu ja seatakse isiklikud prioriteedid.
Kahtlemata ei asenda töö-ootuste analüüs organisatsiooni mikrokliima ja rahulolu uuringuid, vaid pigem toetab neid. Uuringute tulemused annavad ettevõtte seisukohalt olulist efekti siis, kui tagasiside on regulaarne ja kohandatud ettevõttele. Mõistlik oleks pärast ettevõttekeskse analüüsimudeli toimimises veendumist lülitada rahulolu ja inimkapitali näitajad ettevõtte tasakaalustatud tulemnäitajate süsteemi.
Näide tööootuste analüüsi tulemusest: X-teljel on mõõdetav valdkond, Y-teljel % maksimumskaalast. Vastaja ootused on igas valdkonnas üle keskmise, st töökoht peab olema kesk-misest stabiilsem, võimal-dama keskmisest oluliselt suuremat iseseisvust jne.
Autor: Heili Sõmer