Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Teised joovad õlut, mina eelistan vett
Saabuva suve populaarseimaks joogiks ennustab tarbija taas õlut, kuigi enamiku vastanute enda esimeseks eelistuseks kuumade ilmadega on hoopis mineraal- või allikavesi.
Nii selgus aprilli teisel poolel läbi viidud Emori tarbijaküsitlusest, kus 500 elanikku üle Eesti vanuses 15?60 aastat nimetas oma jookide eelistuse ning ennustas saabuva suve populaarsemat jooki.
Kolmandik tarbijaist ennustab suvel suurimat võidukäiku õllele, kuid üldise populaarsuse hinnang läheb üsna suuresti lahku sellest, milliseid jooke ise kuumade ilmadega eelistatakse. Nn minu eelistuse liidriks on kindlalt mineraalvesi, järgnevad õlu, kali ja mahlad. ?Enamik teisi joob õlut, mina aga eelistan tervislikumat jooki nagu mineraalvesi? suhtumine näitab sotsiaalselt mainekamate väärtuste omistamist endale, üldsusest ehk teistest rääkides ollakse julgemad peegeldama ka tegelikkust.
Õlle populaarsus on mõistagi kõrgem meeste hulgas ning vanuseliselt eelkõige 25?39aastaste tarbijates seas. Koolajookide, kalja ning mineraal- või allikavee edusse usub umbes kümnendik vastanutest. Koolajookide populaarsusse usuvad enam alla 25aastased. Huvitav on, et mitte-eestlased ennustatavad koolajookidele edu tunduvalt sagedamini kui eestlased.
Paar suve tagasi kiiresti populaarsust kogunud kali näib olevat saavutanud teatava stabiilsuse ja tõusu kaljale enam ei ennustata. Näiteks 1999. aasta suvelõpu küsitluses pidas suve populaarseimaks joogiks kalja ligi viiendik vastanutest, nüüd on nii kalja eelistajate kui ka kalja populaarseimaks joogiks ennustajate osakaal väiksem. Kalja edusse uskujaid on rohkem üle 40aastaste ning maapiirkondade elanike seas.
Viis protsenti küsitletutest arvab, et populaarseimaks joogiks saab kasvava turu faasis olev siider. Viimase aasta-pooleteise jooksul on siidrile tehtud rohkesti reklaamipanuseid ning toodud turule uusi brände. Siidrile ennustavad edu (küllap tootjaile/turundajaile üsna oodatult) peamiselt alla 25aastased tarbijad.
Kõige kindlamalt usuvad enda eelistatud tootegrupi populaarsusse õllesõbrad. Sellest tarbijasegmendist arvab tervelt 70%, et just õllest saab 2001. aasta suvel tarbija meelisjook. Ka viimase kahe aasta hooajajärgsed ehk suve lõpul läbi viidud tarbijaküsitlused on näidanud üsna kindlat õlle suurimat populaarsust. Siidrisõpradest arvasid pooled, et see kujuneb eelistatuimaks joogiks. Kalja eelistajatest pidas kalja suve meelisrüüpeks 40 protsenti.
Kuumade ilmadega enim eelistatud joogi ? mineraal- ja allikavee ? tarbijaskond on aga eelistatud tootegrupi üleüldise populaarsuse suhtes skeptiline, vaid 19% arvab, et mineraalvesi kujuneb selle suve populaarseimaks joogiks. Enim usutakse selles segmendis õlle edusse. Kuigi suuremad müügikogused ning müügitoetus ja avalik tähelepanu on andnud õllele märgatavalt suurema populaarsuse, on õlle jätkuva edu taustal suur müügipotentsiaal ka (mineraal)veel. Potentsiaali realiseerimiseks on aga kindlasti vaja tugevamat reklaami ja müügitoetust.
Autor: Katrin Männaste