Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaupmees võtab võistlejalt kliendid skandaaliga
Poodnik võib endale turule skandaaliga teed teha ? reklaamikampaaniasse sisseplaneeritud skandaal võib olla vägagi efektiivne, sama taktika turul pikemalt püsima jäämiseks aga ei kõlba. Selleks on vaja kergesti meeldejäävat legendi, story?it, nagu ütlevad turundusasjatundjad, uusi turundusnippe, millega tarbijaid üllatada ? see tagab ostjaskonna pikemaks ajaks.
Teooria on üks asi, tegelik elu teine. Samal ajal kui maailmakuulus analüütik, Georg Masoni ülikooli professor Francis Fukujama lausus Estonias suuri sõnu sotsiaalsest kapitalist, mis ühiskonna positiivse arengu juures muutub järjest olulisemaks ? aususest, ühtekuuluvustundest, kultuurist ja usust, mis võimaldab inimestel koos tegutseda ?, lõid Eesti elanikud mõni trammipeatus kaugemal, Sikupilli keskuses lahinguid odavate telerite pärast.
Tegemist ei ole inimeste reeglipärase käitumisega. See on massihüsteeria, mille on vallandanud kaupmehed oma agressiivse turule sisenemise taktikaga või ka turul püsimajäämise nimel. Midagi samalaadset toimus mullu Saksamaal, kus ühe rõivapoe soodusmüük pani tuhanded inimesed porgandpaljalt kauplust ründama ? esimestele alasti ilmakodanikele lubati tasuta riided selga.
Õigupoolest näitab see karmi konkurentsi kaubanduses ning ? nagu tõdesid meiegi kaupmehed hilju konverentsil ? nende rahulik elu on läbi.
Pea iga päev avatakse mõnes Eestimaa nurgas uus kauplus. Kokku saab Eesti tänavu juurde 300 uut poodi. Igal uuel tulijal on järjest raskem turul juba tegutsevatelt kauplustest kliente üle lüüa ja endale kindel koht leida. Ja kui ka turuosa on kätte võidetud, tuleb klientuuri hoidmisele mõelda iga päev ? konkurent üle tänava peab samal ajal plaani, kuidas üleaedse ostjad endale meelitada.
Uusi tulijaid on palju, tegutseda tuleb kiiresti. See ei võimalda oma reklaamikampaaniaid alati lõpuni läbi mõelda. Tulemus on juhuslik skandaal, mis ärile just kõige paremini ei mõju. Värskeim näide on viidatud ONOFFi avamine Sikupilli kaubanduskeskuses.
Loodetavasti suudab seal toimunust oma järeldused teha Expert, kes avab täna uue poe, seejuures sama taktikat kasutades. Turul pikka aega tegutsenud firmad endale selliseid skandaale ei luba, sest nad ei taha jääda oma püsiklientidest ilma.
Kaupmeeste Liidu andmeil on Eestis ruumi uuteks kauplusteks veel küllaga ? Eestis on ühe elaniku kohta 0,55 ruutmeetrit kaubanduspinda, Tallinnas 1,0, Euroopa Liidus aga 2,0.
Paraku, tarbijaskond siin üks ja sama. Ning rikkust tuleb ostjate taskusse palju aeglasemalt juurde, kui kasvab poodide arv.
Statistikaameti andmeil peab 11 leibkondadest end rikkaks, toime tulevad 56. Vaesuse piiril on 23 ja lausa vaeseid 10. See näitab tegelikult, kui hinnatundlik on Eesti tarbija. Kaupmehed teavad seda väga hästi, nagu sedagi, et mõjuvaim meetod kliendi meelitamiseks on odav kaup.
Võib arvata, et ka järgmised uued poed tahavad ostjale meelde jääda, olgu siis nende skandaalid pigem sellised nagu Copterline?il, kes rakendas oma reklaamivankri ette pahase valitsuskabineti.