Eesti esitab tingimusi Vene naftagigantidele

Virkko Lepassalu 15. mai 2001, 00:00

Alexela, Lukoil ja teised Venemaalt kütust toovad tanklaketid on 1. mail jõustunud uue transiidikorralduse tõttu Neste ja Statoiliga võrreldes ebavõrdses seisus. Uus transiidikorraldus välistab vahendajad, kelle abil Vene kütusetootjad Eesti tanklakettidega kauplevad. Uue eeskirja üks autoritest, rahandusministeeriumi osakonnajuhataja asetäitja Marek Uusküla ütles kütusemüüjate kurtmist kuuldes: ?See on pseudoprobleem.?

Viimastel nädalatel korduvad kütusekaupmeeste jutus sagedasti nendele kurja kuulsusega sõnad ?punane koridor?. See on raudteeharu, kuhu toll suunab tsisternvagunid ja puidukoormad täiendavaks, sageli päevi võtvaks dokumentide kontrolliks.

Toll tunnistab 1. maist alates kauba sissetollimisel vaid kahte poolt: ostjat ja müüjat, kelle vahel peab olema lepinguline suhe. Ainus, kes idapoolsetest naftagigantidest on võimeline ilma vahe-tarnefirmata Eesti firmadele kütust müüma, on Alexela juhi Heiti Hääle andmetel Leedu Ma?eikiai tehas.

Heiti Hääl ja Lukoil Eesti kommertsdirektor Valeri Makarov väitsid, et suurtel Venemaa tehastel, näiteks Surgutneftegazil, on tarnimisega tegelevad satelliitfirmad. Seetõttu ei ole võimalik raudtee saatelehtedesse kirjutada otseseid müüjaid ja ostjaid, nagu toll uue eeskirja alusel nõuab.

?Me ei saa pidevalt kahjumit kanda,? ütles Makarov. Seda toodab omanikule kütusevaguni iga ülemäärane seisutund. Lukoil Eesti kauba seisurekord raudteel kuulub vagunile, mis on tollilaos oodanud kolm nädalat.

Uude tollitransiidi eeskirja takerduvad tollimaaklerite väitel kõige sagedamini puit ja kütus. Neid vahendavad tihti maksuvabad firmad. Eesti Raudtee kommunikatsioonidirektori Andrus Kuusmanni andmetel jäi eelmisel nädala halvimal päeval Eesti raudteedel seisma 55 vagunit. Toll laseb vagunid edasi siis, kui ollakse võimelised esitama kauba ostu originaalleping, nagu uus kord nõuab.

Uue eeskirjaga lootsid eeskirja autorid rahandusministeeriumist muuta kauba liikumise läbipaistvamaks ning maksude varjamise offshore-vahendajate kaudu raskemaks.

Tollimaaklerid ei soovi uut korda avalikult kritiseerida. See võib ohtu seada nende koostöö tolliga. Anonüümsust palunud tollimaakler rääkis, et pealtnäha ei muuda uus kord midagi. Maksuvabad firmad tegutsevad edasi. Nüüd vahetab kaup lihtsalt tollilaos müügitehingu kaudu omanikku. Teisisõnu, kauba offshore-vahendaja esineb omanikuna ning müüb kauba tollilaos saajale. Neid võib nimetada fiktiivseteks tehinguteks, sest tegelikult raha ei liigu. Siis saab tolliametnikele esitada 1. maist nõutavad dokumendid, millega peab olema tõestatud lepinguline suhe kauba saaja ning kauba saatja vahel.

Valeri Makarovi jutust selgus, et suurt Lukoili tehase tarnefirmat Lukoil Petroleumit, kes kütust vahendab, ei ole võimalik tuua tollilattu müügitehingut vormistama. Venemaa Lukoili on väga raske veenda, et ta peaks Vene mastaapides tühiseid koguseid tarbiva Eesti jaoks mingi erikorra kehtestama.

?See seadus sobib hästi Nestele, kes saab oma kütuse otse Porvoo tehasest,? ütles Heiti Hääl. ?Meie valitsus ei ole suuteline Vene kütuseäri põhimõtteid muutma. Meid võidakse ainult Vene ruumist välja lülitada.?

?Kui leitakse, et Eesti maht on nii väike, et seadust pole vaja täita, siis pole vaja ka Venemaalt kütust tuua,? väitis üks uue korra autoritest, Marek Uusküla. Ta lisas, et kunagi ammu, kui hakati nõudma eestikeelseid sigaretipakke, väitsid sigaretitöösturid, et keegi ei hakka neid Eesti jaoks spetsiaalselt tootma.

?Enne tehti tehinguid ilmselt piiril. Ma kordan sõna ?ilmselt?, kuna ei ole täpsemaid andmeid. Nüüd on see kandunud üle tolliladudesse.? Uusküla väitis, et seega on määrus oma ülesande täitnud, sest kõik toimub tolli pilgu all.

Esimene uue korra ohver on ekspediitorteenuseid osutanud firma Intopex, kes vahendas Kiviõli keemiakombinaadile pürokondensaadiga vaguneid. Kuna raudtee saatelehtedesse oli saajaks märgitud Intopex, mitte keemiakombinaat kui importöör, nõudis toll Intopexilt kauba pealt miljonites aktsiisi ja teiste maksude tasumist. Neil päevil üritab Intopex kaupa tagasi Venemaale saata. Toll peab asjaga kursis olevate juristide arvates ilmselt ise uut transiidi eeskirja rikkuma, sest tagasi saab kauba saata omanik, mitte Intopex kui vahendaja.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing