Mõistus või miljon aitavad nimel tuttavaks saada

28. mai 2001, 00:00

SIRLI TARVE
Zoom

Firmale tellimuse peale nime mõtlemine on üks tänamatu töö. Pakud kliendile üha uusi ja uusi variante, aga ikka leiavad otsustajad-omanikud, et huvitav, aga mitte just päris see.

Nad lähtuvad sellest, missugune nimi neile endale meeldib, ja nende maitse tabamine on rohkem õnneliku juhuse kui loogilise arutluse tulemus. Olukord on umbes sama nagu lapsele nime panemisega ? mis ühele tundub tore, võib teise kõrvus kõlada liiga tavalise, kenitleva või hoopis võõrapärasena.

Kui kõrvalseisja nime panekul üldse kuidagi abiks saab olla, siis ainult nõuannetega selle kohta, missugune nimi on praktiline. Peale enda maitse usaldamise oleks nimepanijal endalgi mõistlik analüüsida nime kasutatavust.

Nime peab olema võimalik registreerida. Selle reegli vastu eksimist saab vältida, kui lugeda enne läbi äriseadustiku peatükk 2, milles on kirjas firma ärinimele seaduse poolt esitatavad nõuded.

Kirjapilt peaks vastama hääldusele. Kõige ebamugavamad on sellised nimed, mille viimane täht jääb hääldamata. Eesti õigekirjareeglite kohaselt tuleb sellisel juhul käändelõpp lisada ülakomaga, aga praktikas tuleb nii korrektset keelekasutust üha harvemini ette.

Enamasti üritatakse käänata nime sellisena, nagu ta kirjas on. Nii näiteks oli tavaline, et ajalehed kirjutasid Estline laevadest, ehkki grammatiliselt õige olnuks Estline?i laevad. Kirjapildist erineva hääldusega nime puhul tuleb ka arvestada, et üllatavalt paljud kasutajad ei oska seda õigesti välja lugeda.

Väga pikk nimi kipub kasutuses paratamatult lühenema. Seega oleks otstarbekas kohe lühem nimi registreerida.

Nii näiteks pidi Riigimetsa Majandamise Keskus aasta tagasi ise hakkama juurutama nime lühivarianti RMK, sest pikk nimi moondus ja lühenes kasutajate käes täiesti meelevaldselt: Riigimetsade Majandamise Keskus, Riigi Metsamajandamise Keskus, Riigimetsamajandamise Keskus, Riigi Metsamajand, Riigi Metsakeskus, Riigimetsakeskus, Riigimajandamise Keskus.

Hea nimi on suupärane. Et mitte väsitada lugejat halbade näidete üleküllusega, valisin need ainult ühelt tegevusalalt, nimelt kütte ja ventilatsiooniga tegelevate firmade seast: Saggor, Istrol, Jarhan, Kompro, Fraagos, Elgaso, Eslat, Callevel, Begores, Stokees Grupp.

Proovige meelde tuletada, mitut nime nendest kümnest te esimese lugemise järel mäletate! Mitut pärast teist lugemist?

Ekspordiga tegelev või välisriikidesse laieneda plaaniv firma peaks vältima täppidega tähti. Teie koostööpartnerid ei oska seda imelikku nime õigesti kirjutadagi, hääldamisest rääkimata.

Tegevusalale osutav nimi jääb klientidele kergemini meelde. Võrrelgem näiteks telefoniraamatust märksõna ?puhastusteenindus? alt leitud nimesid. Survepesu, Pesumati ja ESS Puhastusteeninduse korral on selge, millega tegu. Samas Vermeer, Salrai või Brammer on rasked meelde jätta ning ei viita millelegi.

Tegevusala dikteerib suuresti selle, kas nimi peaks olema konservatiivne või lõbus, neutraalne või ootamatu. Nii võib reklaamibüroo lubada endale seda, et paneb nimeks Kolm Karu. Sama nimega advokaadibürood või eraarsti oleks raske tõsiselt võtta ? ehkki tegelikult on kõigil neil firmadel karudega vähe pistmist.

Konsultatsiooniäris, kus teenuse müük on tihedalt seotud konkreetsete inimeste nimedega, pannakse sageli firmale võtmeisiku(te) nimi ? Advokaadibüroo Teder & Rask. Väga neutraalne on ka viide asukohale ? Südalinna Arstid.

Kui ülaltoodud nõuanded teid ikkagi otsustamisel edasi ei aidanud, siis lohutage end teadmisega, et Eesti-sugusel väikesel turul on õigupoolest üsna vähe tähtsust sellel, mida teie firma nimi tähendab või kui hästi see meelde jääb.

Miljonist piisab täiesti, et see inimestele tuttavaks teha! Või ka lihtsalt sellest, kui nimi ajakirjanduses piisavalt sageli esil on või tootereklaamidest läbi käib.

Mõtleme näiteks alkoholitootjale Onistar ? nimi ei seostu tähenduslikult mitte millegagi, ei viita millelegi, kuid on ometi tuttavaks saanud tänu ajakirjandusele ja Eesti väiksusele.

Liiga põhjalikul juurdlemisel nime üle pole mõtet ka seetõttu, et mida aeg edasi, seda vähem panevad inimesed tähele nime algset tähendust ? nimi muutub märgiks, mis hakkab tähistama seda, millega teie firma avalikkuse ees silma on paistnud.

Kes meist näiteks praegu mõtleks tuntud rõivafirma juures töölisliikumise tegelasele Vilhelmine Klementile või trikotaa?iettevõtte puhul prantsuse revolutsionäärile Jean Paul Marat?le?

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:07
Otsi:

Ava täpsem otsing