Intervjuu Eesti endise BMW-läbirääkijaga

29. mai 2001, 15:32

Saksa Spiegel Online andmeil on BMW uue autotehase, millele ka Eesti vahepeal konkureeris, asukohakonkursis viimasesse ringi jõudnud kanditaatideks Prantsusmaa, Tsehhi ja Ida-Saksamaa piirkonnad - tõenäoliseks võitjaks peab Spiegel Leipzigi linna.

Intervjuu BMW uue tehase konkursil Eestit algselt läbirääkimistel esindanud
Willy Martensiga, kes pärast Eesti väljalangemist on endielst kontaktis olnud BMWga oma tegevuse tõttu autonduse vallas.

- Millised on teie hinnangul Spiegeli loetletud kandidaatide võimalused ning kas saate nimetada veel mõnda potentsiaalset uue tehase asupaika?

Viimastel kuudel peeti Saksamaa linnadest tugevametaks kandidaatideks Leipzigit, Baieri ja Saksimaa piiril asuvat Hofi ning Augsburgi. Hoolimata Baieri valitsuse tugevast promotööst langes Hof välja, Augsburgi ümber käib suur spekuleerimine - kord on ta sees, kord jälle väljas.
Näiteks pakkus Augsburg BMWle maad hinnaga 120 marka ruutmeetrist, Hofi pakkumise puhul oli maa hind kolm korda odavam. Seega maksaks 1 hektar maad Augsburgi juures BMWle 1,8 miljonit marka, kuid tehasele on vaja 200-250 hektarit.
Leipzigis pakuti sellise raha eest BMWle 600 hektarit maad. Samuti on Leipzigil hea transpordiühendus ning unustada ei saa ka seal asuvat Porsche tehast. BMW ehitab ühistöös Porschega autoraame.

- Millised on konkursil Ida-Euroopa võimalused, mida arvate Prantsusmaast?

Ei usu et Tsehhi või Ungari saaks praegu BMW tehase. Ida-Euroopa riigid pakkusid küll soodsaid võimalusi, kuid BMW on info kogumise käigus leidnud, et need riigid pole ikkagi veel piisavalt usaldusväärsed.
Kasvõi liikumine Euroopa Liidu suunas, mis on ka kohati seotud probleemidega. Näiteks on Tsehhil probleeme oma aatomielektrijaamaga, kui nad seda ei saneeri, siis nad Euroopa Liitu ei saa. BMW lihtsalt ei investeeri seetõttu sinna.

Hästi on läinud Prantsusmaal, kes tegelikult lülitus võistlusesse teistest riikidest palju hiljem ja kellest vahepeal mitte midagi ei räägitud. Seal pole probleeme ametiühingutega, on hea logistika ja allhankijate võrk. Autoosad tuleks kõik naabruses asuvalt Saarimaalt.

- Millised oleks ikkagi olnud Eesti võimaused, kui oleks õigeaegselt esitatud korraliku pakkumine ning poleks tekkinud seda suurt segadust Eesti esindamise ümber BMW juures?

Hea küsimus. Sel ajahetkel oli Eesti Ida-Euroopa riikide seas favoriidiseisuses. BMWle edastatud andmed Eesti kohta polnud ju laest võetud. Arvan, et palju oleks aidanud, kui oleks veel tellitud hinnang autoriteetselt Shveitsi firmalt Hayek. Praegu teevad nad koostööd prantslastega, kes on konkurentsi kerkinud.

- Ja lõpetuseks, kuhu siis ikkagi ehitatakse BMW tehas?

Arvan et tehas tuleb Prantsumaale või hoolimata Ida-Saksamaa pakkumistest kuhugi Baierisse. Ettevõte on konservatiivne ning nimigi ütleb, kust kohast ta pärit on. (BMW - Bayerische Motoren Werke). lmselt on asi juba otsustatud, kuid otsus tehakse teatavaks alles kuu aja pärast.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 00:00
Otsi:

Ava täpsem otsing