Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Coca turgutab end kalja abil
Viimase paari aastaga on kali saavutanud tarbijate seas suure populaarsuse, samas Coca-Cola jookide hiilgeaeg Eestis jääb mitme aasta taha.
Coca-Cola jookide käes on praegu pool Eesti karastusjookide turust, 1998. aastal oli see protsent 60 ning päris tippajal lausa kolmveerand.
Coca-Cola Baltic Beverages Ltd turundusjuhi Aki Hirvoneni sõnul loodab ettevõte Linnuse Kalja abil oma turuosa karastusjookides tõsta 60 protsendile. Alguses toodab kalja Coca-Colale Ösel, kuid sügisest lubab Coca hakata seda jooki tootma oma Tallinna tehases. ?Me toodame Linnuse Kalja samamoodi ja sama retsepti järgi mis Ösel, meie tehnoloogid on õppinud Öselilt, kuidas seda toota,? räägib Hirvonen. ?Natuke muutub kaljapudeli kuju.?
Turu-uuringu firma Profindex tegevdirektor Margit Raid aga sõnab, et kalja hiilgeaeg võib olla juba möödas ning selle aasta hitiks võib saada hoopis mõni muu karastusjook või ka siider. ?Eelmisel aastal tõusis kalja müük väga hästi suve saabudes, kuid selle aasta esimesi kuid vaadates ei ole ma eriti optimistlik,? ütleb ta.
Samuti kalja tootva ASi Viru Joogid direktor Jüri Linde kahtleb aga, kas Coca-Cola ikka on huvitatud kalja tootmisest. ?Üllatav, et nad selle ostsid, kuid ma arvan, et nad soovivad lihtsalt tülikast konkurendist vabaneda,? sõnab Linde.
Üle-eelmisel aastal üllatas Eesti Coca-Cola 20 miljoni kroonise kahjumiga, tagasilöök võrreldes varasema aasta samasuure kasumiga oli veelgi suurem ? 40 miljonit krooni. Eelmise aasta tulemusi Hirvonen küll ei avalikusta, kuid ütleb, et käive on kasvanud ning ettevõte toodab raha.
Neli aastat tagasi tunnistasid küsitletud üliõpilased, et just Coca-Cola on see tööandja, kelle juures nad tahaks töötada. Täna aga lahkuvad firmast üksteise järel paremad töötegijad, kes on rahvusvahelise firma nõus vahetama ka pisikeste Eesti firmade vastu, peaasi, et mitte töötada Venemaalt Coca-Cola Balti ettevõtet juhtima saabunud Walter White?i alluvuses.
?Ületundide eest ei maksta, nädalavahetused veedad tööl ja kui lähed peadirektorilt küsima palka selle eest, siis mõnitatakse, et ise oled vilets, kui pead ületunde tegema,? kirjeldab olukorda Balti Coca-Cola Jookides seitse aastat töötanud, kuid nüüdseks lahkunud töötaja. ?Ma hindan tohutult kooli, mille ma sellest firmast sain, kuid ma ei soovi olla koheldud nagu mingi mustatööline.?
Endise töötaja sõnul muutus kõik, kui tööle tuli Walter White. ?Enne olid koolitusprogrammid, inimesed suhtlesid omavahel, nüüd aga pidin ma täitma hunniku pabereid ja suhtlema peadirektoriga, et teha alla 100kroonine ost firmale,? räägib mees. ?Tean, et ka Leedu Coca-Cola peadirektor ja müügidirektor on sama mehe juhtimisvõtete pärast töölt lahkunud ning lätlastel on samad plaanid.?