Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaks kuhja kokku
Saaremaa läänesadama ehitust on viimase viie aasta jooksul vaheldumisi saatnud nii lootus kui lootusetus. Täna liigub asi taas lootuse faasis. Undva põhjalaskmise järel on sadama rajamisest huvitatud oma positsioonid ümber hinnanud. Mängu on lülitunud sadamaid haldav riigifirma Saarte Liinid, kel ette näidata ka minister Toivo Jürgensoni õnnistus.
Kuigi enam ei ole päevakorral suurte kruiisilaevade vastuvõtmine ja jutt käib puhkajatega täidetud katamaraanidest, oleks seegi oluline tõuge kohaliku majandustegevuse elavdamiseks.
Ka looduskaitsjatel on hing rahulikum, sest väiksem turismivoog tähendab ka väiksemat keskkonnakoormust.
Võiks ju öelda, et sadama saamiseks on praegu tõenäosus suurem kui kunagi varem.
Lisaks riigi initsiatiivile on vaatluse all ka võimalik sadamakoht Kesknõmmel Tagalahe ääres, kus keskkonnaprobleemid ei tohiks takistuseks olla.
Aga on ka Lembit Laido firma OÜ Saare Sadam, kes samuti valmis täielikult oma kuludega sealsamas reisisadama rajama.
Kadestamisväärt pole maavalitsuse olukord, kes on pandud kahe kuhja vahele ja peab otsustama, kas õnnistus anda Laidodele või Saarte Liinidele.
Parim lahendus oleks Saarte Liinide ja Saare Sadama kokkulepe sadamaprojekti ühiseks arendamiseks. Selleks tuleb aga Undva projektiga vastu pükse saanud Laidodel üle saada kibedustundest riigi vastu.
Kahenädalane time out on selleks võetud ja tahaks tõesti uskuda, et nüüd juba reisisadama ehitus läänerannikul ei jääks liivast köie keerutamiseks ning mandrimehed ei saaks saarlasi tögada: ?Ölut möistate küll seltsis juua, aga lautrikohta ühiselt püsti lüüa mitte.?
Autor: Mehis Tulk