Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

SwedTrade nõuab ARKilt miljoneid

Sulev Oll 06. juuni 2001, 00:00

OÜ SwedTrade süüdistas eilsel Tallinna halduskohtu istungil autoregistrikeskust selles, et registreerides 16 veoautot Scania seadusevastaselt ASi Hansa Liising Eesti nimele, võimaldas ta liisingufirmal veokid võõrandada.

SwedTrade?i esindanud advokaadi Marko Paabumetsa väitel polnud veokite ümberregistreerimiseks mingit alust. ?Autode eest on tasutud tasaarvelduse korras ja Hansa Liising pole seda vaidlustanud,? kinnitas ta.

ASi Hansa Liising Eesti väidet, et leping OÜga SwedTrade on ühepoolselt lõpetatud, keeldus Paabumets aktsepteerimast. ?Lepingus niisugust lõpetamise varianti pole,? sõnas ta. ?Samuti jätkas AS Hansa Liising Eesti ka peale nn lõpetamist lepingu täitmist ehk arvete saatmist.?

Veokite võõrandamisest tekkinud kahjusumma suuruseks oli SwedTrade?i esialgses avalduses märgitud ca 7,5 miljonit krooni. Nõude aluseks on veokite bilansiline väärtus.

Lõplik kahjusumma on kohtunik Hurma Kiviloo nõudel täpsustamisel. Ka nõuab SwedTrade kohtukulude hüvitamist. Samas kuulutas Tallinna linnakohus 4. juunil välja OÜ SwedTrade pankroti, määrates pankrotihalduriks Toomas Saarma.

Autoregistrikeskust esindav advokaadibüroo Teder & Rask advokaat Karl Kask ei näinud aga OÜ SwedTrade väidetel õiguslikku alust. ?ARKile esitatud andmetel oli sõidukite omanik Hansa Liising Eesti AS,? ütles Kask.

Kase sõnul pole OÜ SwedTrade vaatamata nõudmistele esitanud ARKile seni ühtki dokumenti, mis annaks aluse käsitleda teda sõidukite omanikuna. ?Kui sõidukite omandi küsimuses on vaidlus, ei ole seda pädev lahendama ARK ega halduskohus,? ütles ta.

Kahjunõude esitamine ARKi vastu motiivil, nagu võimaldanuks viimane sõidukid võõrandada, on Kase hinnangul õiguslik absurd. ?ARKil ei olnud õigust piirata sõidukite vaba käsutamist, tema toimingud ei tekitanud ega saagi tekitada kahju, nagu OÜ SwedTrade väidab,? rääkis ta.

Põhjusena, miks oli veokite tehnilistes passides OÜ SwedTrade, mitte ASi Hansa Liising Eesti nimi, on ASi Hansa Capital riskidirektor Tarmo Rooteman nimetanud transpordifirmade probleeme Venemaa piiri ületamisel.

?Vältimaks olukordi, kus tolliametnikud küsisid tollimise edukaks lõpetamiseks meelehead, sai otsustatud, et suurematel koostööpartneritel ja tugeva finantsseisundiga klientidel lubame autod registreerida enda nimele,? ütles Rooteman jaanuaris.

Hansa Liising Eesti juriidilise osakonna juhataja Kaidi Kuusmaa sõnul on OÜ SwedTrade kahjunõue ARKi vastu alusetu. ?OÜ SwedTrade ei võinud kuidagi saada kahju asjaolust, et SwedTrade?i kui mitteomaniku andmed asendati tegeliku omaniku ehk ASi Hansa Liising Eesti omadega,? sõnas ta.

OÜ SwedTrade väidet, et autode eest on tasutud tasaarvestuse korras ja AS Hansa Liising Eesti pole seda vaidlustanud, nimetas Kuusmaa valeks. ?AS Hansa Liising Eesti on teavitanud OÜd SwedTrade, et ei nõustu nimetatud tasaarvestusega, kuna pole midagi tasaarvestada,? rääkis ta. ?OÜ-le SwedTrade on esitatud sõidukite väljaostu arved, mida viimane pole tasunud.?

Kohtuistung OÜ SwedTrade ja ARKi vahel jätkub Tallinna halduskohtus esialgse kava kohaselt 17. oktoobril. 31. augustiks tuleb ARKil esitada kohtule avaldused, mille alusel registreeriti 16 veoautot Scania OÜ SwedTrade nimelt ASi Hansa Liising Eesti nimele.

Selleks ajaks peaks olema ka selge, kuidas reageeris Tartu prokuratuur SwedTrade?i kaebusele, milles hinnatakse Hansa Liising Eesti poolt Belgias toimunud autode ülevõtmise uurimist Tartu politseiprefektuuris puudulikuks.

Kaebuse esitas OÜ SwedTrade 1. juunil, seega mõni aeg pärast seda, kui Tartu politseiprefektuuri määrusega oli autode ülevõtmise uurimine lõpetatud kuriteosündmuse puudumise tõttu.

?Politsei ei käsitlenud piisava põhjalikkusega ei kuriteosündmust ega tekitatud kahju osa,? rääkis Marko Paabumets.

ASi Hansa Liising Eesti esindajana möödunud aasta oktoobris Belgias Eesti suurimat liisinguautode tagasivõtmist läbi viinud Ants Päär on varem nimetanud operatsiooni alusetuks.

?Meil ei olnud mingit alust veokeid Belgias üle võtta. Autode tehnilisse passi oli kirjutatud veokite omanikuna SwedTrade. Kui viimase autojuhid oleksid kohalikku politseisse pöördunud, oleks meid võetud vahi alla kui väljapressijaid,? rääkis Ants Päär selle aasta jaanuaris.

Kaidi Kuusmaa väitel oli Ants Päär ainult ASi Hansa Liising Eesti volitatud esindaja Belgias tehnilistes küsimustes, kellel puudus täpne arusaam ARKi õiguslikust staatusest.

?Arvatavasti selle tulemusena sai tal ka tekkida väärarusaam, et sõiduki omaniku kindlakstegemiseks piisab sellest, kui isik on omanikuna kantud sõiduki registreerimistunnistusele,? ütles Kuusmaa.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:36
Otsi:

Ava täpsem otsing