Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sotsiaaltagatised nõuavad tulumaksu alandamist
Riigikogu rahanduskomisjoni esimees Kalle Jürgenson on teinud ettepaneku tulumaksumäära alandamiseks 25 protsendile. See kompenseeriks vähesel määral mitmest sotsiaalkindlustuse reformist põhjustatud maksukoormuse tõusu. Teine ettepanek on lahutada tulumaks veelgi selgemini riigi ja kohaliku omavalitsuse tulumaksuks.
Äripäeva arvates on 1 protsendist tulumaksu alandamisest liiga vähe, eesmärk peab olema varem välja öeldud 20%. Tulumaksu jagamine riigi ja kohaliku omavalitsuse vahel ei anna efekti niikaua, kuni pole läbi viidud radikaalset haldusterritoriaalset reformi. Äripäeva hinnangul piisab täiesti 15 omavalitsusüksusest.
1 protsent tulumaksu alandamist on vähe seetõttu, et kavandatavad sotsiaalkindlustuse reformid nõuavad vähemalt 6 protsenti meie töötasust.
Kohustuslik kogumispension ehk II sammas nõuab töötajalt 2% brutopalgast, esialgu midagi konkreetset vastu andmata. Töötus-, tööõnnetus- ja kutsehaiguskindlustus, mille maksumäärad on selgelt üle paisutatud, nõuaksid veel 4%. Kui tahta kõiki neid sotsiaalseid tagatisi rakendada, siis lihtne matemaatika annab nõutavaks tulumaksumääraks 20%.
Valitsus on selgelt välja öelnud, et Eesti üldine maksukoormus ei tohi tõusta. Meest sõnast?
Madalama tulumaksumäära korral tekib töötajal huvi end vabatahtlikult kindlustada ja investeerida pensionipõlve. Ta näeb ka, et riik tuleb talle vastu. Praegu täheldab ta üksnes uute koormiste selga ladumist.
Uue arenguna on ametiühingud palunud mitmed reformid edasi lükata, põhjuseks seesama maksukoormuse tõus.
Küllap on neilegi lõpuks koitnud, et maksukoormus tõuseks ka vaesematel elanikel, mitte ainult rikastel, kelle maksukoormuse pärast ametiühing ilmselt ei muretse.
Kuidas selgitada veenvalt Kreenholmi kangrule või Kohtla-Järve kaevurile, et teie tulumaksumäär tõuseb varsti 26 + 6 = 32 protsendile. Äripäev toetab samuti kõigi nimetatud reformide edasilükkamist, kuid tähtajatult.
Tulumaksu jagamine riigi ja kohaliku omavalitsuse vahel ? 11 ja 14% viimase kasuks ? on täna tühi arutelu. Väiksuse tõttu elujõuetud vallad ei ela ära ka kogu füüsilise isiku tulumaksust.
Ainus lahendus on radikaalne reform 15 omavalitsuseni, mille järel võiks jagada tulumaksu 15% kohalikule omavalitsusele ja 5% riigile.
Ohtlik on anda omavalitsusele õigus tõsta tulumaksumäära 2% võrra, nii nagu Kalle Jürgenson kavandab, kuna see viiks tulumaksumäära taas üles, võimalik, et isegi tänasest kõrgemaks, 27 protsendini.
Paralleelselt rakendatavad kohalikud maksusoodustused sillutavad teed korruptsiooniohule. Kui elanikud hakkaksid tulumaksu maksma n-ö näo järgi, siis heaga see ei lõpe.
Kuid ei tohi ära unustada, et praegu käib ka aktiivne presidendikampaania ning Isamaaliit võib püüda omavalitsusjuhte tulumaksuga meelitada.