Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ministeerium võitleb raske kütteõliga
?Aktsiisivaba kütuse tarbimine sõidukite mootorites on vastuolus kütuseaktsiisi ideoloogiaga,? sõnas rahandusministeeriumi töötaja Katrin Lasn. ?Kütuseaktsiisiga tuleb reeglina maksustada kõik kaubad, mida kasutatakse mootorikütusena.?
Kütuseaktsiisi seadus on Lasna sõnul seotud ka teeseadusega, mille kohaselt tuleb alates 2001. aastast suunata teehoiu rahastamiseks üle poole, alates aastast 2003 kolmveerand laekuma kavandatavast kütuseaktsiisist. ?Seega on ebaõiglane, kui mõned sõidukid, kes samuti teid kulutavad, kütuseaktsiisi ei maksa,? sõnas Lasn.
Samas ütles ASile Oiliken kuuluva ASi Flexar hulgimüügijuht Urmas Kivimägi, et veidi rohkem kui nädal tagasi Flexari tanklates müügile pandud raske kütteõli võimalike ostjatena nähakse nn veneaegseid veoautosid ja traktoreid. Firma klientidele on kavas korraldada isegi kütteõli ostmisele suunav kampaania.
Tolliameti tollijärelevalve osakonna peaspetsialisti Mihkel Leesmenti sõnul tuleks raske kütteõli kasutamist samuti piirata ja seda kahel põhjusel.
Esiteks on raskele kütteõlile kehtestatud muudest kütustest märksa madalamad kvaliteedinõuded (majandusministri 24.05. 2001 määrus nr 45) ja teiseks jääb riigil saamata kütuseaktsiis.
Mootorsõidukites pole aktsiisiga mittemaksustatud kaupade kasutamine siiski keelatud, seda põhjusel, et tegelikult ei tohiks selliseid kaupu olemas olla. ?Üldlevinud arusaama kohaselt ei ole rasket kütteõli lihtsalt võimalik mootorikütusena kasutada,? ütles Katrin Lasn.
Raske kütteõli müügi keelustamist põhjendusel, et see on kasutatav mootorikütusena, majandusministri nõunik Ülo Veldre õigeks ei pea. ?See looks pretsedendi, et mingisuguse kauba müük keelustatakse üksnes sellepärast, et kaubal on tegelikult kõrgemad kasutamisväärtused, kui seda võiks eeldada sellele omistatud EKN-kaubakoodist,? rääkis ta.
Autokütusena on rasket kütteõli siiski kasutatud, seda on näinud ka ebameeldivuste vältimiseks oma nime avaldamisest hoidunud tarbijakaitsjad. Peale Flexari on rasket kütteõli varem müüa proovinud ka AS Lukoil Tanklad ja AS Olerex.
Aktsiisivaba kütuse mootorikütusena kasutamise vältimise võimalusena ei näe rahandusministeerium selle maksustamist. ?Oleme seisukohal, et kütuseaktsiisiga maksustatavate kaupade kaubapositsioonide nimekirja ei peaks raske kütteõliga täiendama,? ütles Katrin Lasn. ?Välistada tuleks vaid raske kütteõli kasutamise mootorikütusena, seda enam, et majandusministri kehtestatud vedelkütuste kvaliteedinõuete kohaselt ei olegi raske kütteõli mootorikütusena kasutamiseks ette nähtud.?
Mihkel Leesment näeb raske kütteõli mootorikütusena kasutamise piiramiseks mitut võimalust, neist esimesena selle erimärgistamise kohustuslikuks muutmist ja selle kasutamise tingimuste sätestamist vedelkütuse erimärgistamise seaduses.
Majandusministri nõuniku Ülo Veldre kinnitusel võib tanklates müüdava raske kütteõli automootoritesse sobivuse saladus peituda hoopis tõsiasjas, et sisuliselt polegi tegemist raske kütteõliga.
?Kõnealune vedelik, mida AS Oiliken nende endi andmeil juba kaheksa aastat maale toob, kannab Venemaal gaasõlide kaubakoodi,? rääkis ta. ?Vastavalt Eesti kaupade nomenklatuurile on gaasõlide kaubagrupis loetletud nii diislikütus kui kerge kütteõli, mis kuuluvad maksustamisele aktsiisiga. Rasket kütteõli kaubagrupis ei ole.?
Majandusministeeriumil puudub ka teave, miks ja kuidas täpselt toimub ASi Oiliken imporditava gaasõli ümberkvalifitseerimine aktsiisivabaks raskeks kütteõliks. ?Oletuste põhjal nende tegevusele seaduslikku hinnangut anda ei saa,? ütles Veldre.
ASi Oiliken üks juhtfiguure on kütuseturu ausa konkurentsi eest võitleva kütuste ümarlaua esimees Aleksander Johanson.
___________________________________________