Reklaam muutub silmatorkavamaks

Toomas Eelrand 26. juuni 2001, 00:00

Kui Eestis ei suhtuta internetireklaami veel eriti tõsiselt, siis Ameerikas ei teki küsimustki, kas internetireklaami tasub investeerida või mitte, võis tõdeda internetiturunduse tippseminaril Chicagos poolteist kuud tagasi.

Millised võimalused on siis internetis reklaamida? Tänapäeva kõige levinum bänneritüüp on GIF-bänner, seda isegi Ühendriikides. GIF-bänneri olemust ühte lausesse kokku võttes võib öelda, et see on erinevate piltide järjestikune näitamine koos reklaamija kodulehele viimise võimaldamisega. Teisi tehnoloogiaid iseloomustatakse sõnadega Rich Media (rikas meedia). Esimesena võiks neist mainida flash-bännerit. Seda formaati on kasutanud Eestis edukalt nii Hansapank kui ka Delfi. Flash-bänner annab reklaamijale hoopis avaramad võimalused graafika kasutamisel, kuna selle puhul on võimalik kasutada vektorgraafikat. Animatsioonid on bänneril sujuvad. Kujutades teksti liikumist GIF-bänneril ühest servast teise, tuleb teha mitukümmend erinevat pilti, kus objekt asetseb igas kaadris eri positsioonil. Kuna bänneri mahud (Kb) on piiratud, tekivadki probleemid ? tuleb leida kesktee animatsiooni sujuvuse ja bänneri kaalu vahel. Seevastu flash-bänneri puhul toimub asi tehniliselt palju lihtsamalt ? määratakse ära liigutamist vajava objekti algus- ja lõpp-punkt. Jääb ära objekti mitmekordne kopeerimine ja see teebki animatsioonid sujuvaks ja väiksemahuliseks. Flash-bännerile saab lisada ka heli, seda küll lühikese lõiguna ja kehva kvaliteediga. Flash-bänneritel pole ka värvitoonide piire, GIF-bänneril on teatavasti võimalik kasutada ainult 256 värvitooni.

HTML-bännerid võimaldavad selekteerimist. Piltlikult öeldes saab bänneri jagada mitmeks eri osaks, millel igaühel eraldi ülesanne ja link. Teise olulise lisaväärtusena on võimalik kasutada rippmenüüd, pakkudes kasutajale valikuvõimalust: kuhu minna. Kolmanda eripärana võib esile tuua infokogumise võimaluse. Teisisõnu: kasutajal on võimalik sisestada oma e-kirja aadress ja muud andmed.

Dünaamiline HTML võimaldab muuta või lisada reklaami igal ajal, ilma et peaks kogu veebilehte uuesti laadima. DHTMLis saab kõiki reklaamielemente muuta lennult. Üheks heaks DHTMLi näiteks on Fordi reklaam Yahoos, milles ülemiselt bännerilt lendasid linnud üle terve Yahoo teri nokkima teisele bännerile, selle alt tuli aga välja Ford Exploreri reklaam. Tähelepanu tõmbajana on selline efekt hindamatu.

Streaming media ? need on audio- ja videoreklaamid, mis on kogumahult küll väga suured, kuid võti peitubki selles, et reklaami näitaja tõmbab kasutaja arvutisse ainult faili alguse, mille järel hakkab kohe ülejäänud fail järjest mängima.

Java-bännerite eripäraks võiks lugeda reaalajas uuendamise võimalust, suunamist, mängude loomist ja registreerimisvormide esitlemist. Nii on võimalik otse bännerilt trükkida või faksida. Näiteks pakuvad java-bännerid võimalust, kus kasutaja ei lahkugi enam portaali lehelt. Bänneri juurde ilmub kas firma tooteinfoleht või n-ö portaali peale avaneb registreerimisvorm.

E-kirjaturundus jaguneb kolmeks peamiseks kategooriaks:

  • Otsene e-kiri ? reklaamija saadab infot otse kliendibaasis olevatele isikutele. Reklaami saatja ja sisu on lihtsasti identifitseeritavad.
  • Sponsorkirjad ? reklaamid on selgesti eraldatavalt kas kirja sees või päris lõpus.
  • Reklaami toetavad tasuta e-posti pakkujad ? reklaamsõnumi edastab hoopis kolmas osapool ehk meiliteenuse pakkuja. Siin on head näited Hot.ee ja Mail.ee näol ligidalt võtta.

Lisaks saab e-kirjaturunduse jagada veelkord kaheks ? tekstipõhine ja rich e-kiri. Tekstipõhise e-kirja vooruseks on 100%-line loetavus, miinuseks aga vähene atraktiivsus. Rich e-kiri pakub küll väga suuri kreatiivseid võimalusi, kuid paljud saajad ei näe seda tüüpi meile ? nende programm või teenusepakkuja ei toeta seda. E-postiturunduse üheks plussiks on ka täpsema statistika saamise võimalus ? kes luges kirja, kas linkidele klikiti jne.

Nagu iga uuendusega, kaasnevad ka rich media formaatidega varjuküljed. Peamine on see, et osa kasutajaid ei näe neid reklaame, kuna neil puuduvad vastavad programmilisad (VRML, Shockwave, Real Audio, Microsoft Media Player jne). Kasutaja peab nõustuma nende lisaprogrammide laadimisega arvutisse. Kui kasutajal on väga aeglane ühenduskiirus, võib talle ekraanilt paista katkine pilt.

Siinkohal võib tekkida küsimus, miks üldse võtta kasutusele uusi formaate, kui nad nii palju probleeme tekitavad? Lühike vastus on, et nende mõju on palju suurem kui tavalisel bänneril ja seda tänu silmatorkavusele ja arvukamatele võimalustele. Rich media bännereid saab Eestis juba kasutada Everyday.com?i, Neti.ee, OK.ee ja AdDirecti vahendatavates keskkondades. Ülejäänud keskkondades tuleb leppida tavalise GIF-bänneriga.

___________________________________________

  • Aadressilt http://turboads.com on huvilistel võimalik leida informatsiooni internetireklaami kaasaegsete tehnoloogiate kohta.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:40
Otsi:

Ava täpsem otsing