Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tubakareklaam jätkub peitereklaamina?
Tubakatoodete reklaamimine jätkub Eestis varjatud reklaamina või otsesel kujul väiksemas formaadis. Imelik küll, Eestis tundub see üldsusele ükskõik olevat.
Reklaamifirma näeb pakutavat raha, mitte kampaania tagajärgi, kioski või poe omanik paneb üles tasuta saadavad reklaamtahvlid, ega mõtle, et need on määratud ta enda ning naabri lastele tubakatoodetest positiivse mulje loomiseks.
Lastele mõjub atribuutika, kus tegelikud seosed asjade vahel asendatakse võltsidega. Välja kujunemata isiksuse hoiakutes kipuvad segi minema reaalsed olukorrad lavastatutega. Kui paljud neist lihtsameelsetest mürsikuist aga teavad, et osav valge kaabuga kauboi, ühe teatud tubakafirma seksikas reklaami-lipukandja oli tõesti kirglik suitsetaja ja suri vähki!
Suured tubakakonsortsiumid on viimasel paaril-kolmel kümnendil ahistatud olnud. Arenenud riikides vähendatakse tarbimist. Tööandjad mõistavad, et mittesuitsetaja palkamine tasub paremini. Seda nii parema töövõime kui madalamate sotsiaalkulude osas. Tõstetakse aktsiise, õhutatakse inimesi suitsetamisest loobuma. Nooblimates ühiskondliku elu paikades ei lubata suitsetada. Seda kõike arusaadaval põhjusel, et suitsetamine suurendab inimliku häda hulka: vähendab töövõimet, põhjustab haigusi ja enneaegset vananemist, tekitab narkootilise sõltuvuse.
Tubakakonsortsiumide ajutrustidele on kasvav negatiivne hoiak suitsetamisse probleemiks, mille vastu tuleb töötada. Ei taha suitsu tõmmata täiskasvanud, kaalutletud otsuseid tegev inimene ? suuname reklaami lastele. Ei lubata seda reklaami tsiviliseeritud maades ? töötame turu sisse banaanivabariikides.
Kauba lastele müümiseks jäetakse reklaamist välja loogilised põhjendused ja kauba praktilisus. Selle asemel asutakse tekitama müüti pakutava kauba meelevaldseks seostamiseks rõõmu, vabaduse ja muude meeldivate asjadega.
Maailma Tervisorganisatsioon WHO on püüdnud välja arvestada tubaka mõju inimkonna tervisele. Nende kogutud andmeil sureb igal aastal ligikaudu 3 miljonit inimest suitsetamisest põhjustatud haigustesse. See on miinimumarv, ametlikult kindlaks tehtud ja uuritud juhtumid, mis statistiliselt registreeritakse. Praktikas on too number hinnatud kümneid kordi suuremaks.
Veel rohkem on neid, kellede töövõime on oluliselt langenud või kes on invaliidistunud tubakatoodete tarbimise tulemusel. Niisugused inimesed muutuvad ülalpeetavaiks, suurendades ainult ühiskonna viletsust. WHO andmetel on tendents nii suitsetamisest põhjustatud suremuse kui ka haiguste ja terviserikete osas kasvav. Kui suitsetamine ei vähene, polegi selles osas langust oodata.
Ei ole päriselt tõestatud, et suitsetamine otsejoones põhjustaks narkomaaniat. Kuid ameeriklaste uurimuste põhjal sirguvad narkomaanid peamiselt suitsetajate seast. Suitsetamissõltuvus avab tee teistele, hävitavamatele sõltuvusrefleksidele.
Põhimõtteliselt kasutavad tubakatootjad klientuuri tekitamiseks narkomaffiaga analoogset meetodit. Uuele turule tungides, nagu näiteks Eesti turg, ujutatakse see esmalt üle odavast toodangust. Hiljem, kui turg ja klientuur on sisse töötatud, kasseeritakse kasumeid.