Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütusefirmade hinnasõja maksavad tarbijad kinni praegu

    Vahetult enne jaanipäeva tõstsid suuremad kütuse jaemüüjad bensiini hinda paarikümne sendi võrra. Kui automaattanklaid mitte arvestada, siis tõusis bensiini hind Eestis kõigi aegade kõrgeimale tasemele.
    Maailmaturul toimusid samal ajal aga vastupidised sündmused. Nafta hind Rahvusvahelisel Naftabörsil langes poole aasta madalaimale tasemele. Bensiini hind Rotterdami sadamas on kuuga langenud 40 protsenti. Oluliselt ei olnud selle ajaga kerkinud ka dollari kurss, millele kütusemüüjad tavaliselt seoses hindade tõstmisega viitavad.
    Inimestes tekitas hinnatõus pahameelt. Osaliselt võib nendega nõus olla. Kütusemüüjate marginaalid, mis aprillis-mais olid nullilähedased, on kerkinud 1,5?2,5 kroonini liiter. Kevadkuudel käis hinnasõda, kus jaemüüjad üritasid enne suvist tarbimise tipphooaega oma turuosa parandada. Selle kohta, kas Neste Eesti, kes oli hinnasõja peamine initsiaator, oma eesmärgi ka saavutas, kahjuks andmed puuduvad. Selge on aga see, et suvekuudel tuleb kütusefirmadel võtta, mis võtta annab. Lihtsam on marginaale suurendada, eeldades, et konkurendid tulevad sellega kaasa, kui riskida ning üritada uusi kliente võita, aga samas kaotada marginaalides.
    Tarbijad on uued hinnatasemed kenasti omaks võtnud ning olenemata sellest, mida teeb maailmaturu hind, pole autokütuste hinnalangust vähemalt lähikuudel oodata.
    Samas pole erilist ohtu, et bensiini hind tõusta võiks. Marginaalid on kütusefirmade jaoks küllalt kõrged ning nende alanemise krooni võrra elaksid suuremad jaemüüjad, kes on samal ajal ka importijad, kenasti üle.
    Kütuse jaehind koosneb mitmest komponendist, millest suurima osa moodustavad aktsiis ja käibemaks. Aktsiisi maksumus on juba poolteist aastat 3,5 krooni liiter, millele lisandub käibemaks 63 senti liiter. Kui bensiiniliitri jaehind on 10,20 krooni, siis läheb sellest maksudena riigile kokku peaaegu pool ? 5,06 krooni. Krooni võrra kallima bensiini hinna korral moodustavad käibemaks ja aktsiis kokku 5,21 krooni.
    Teiseks oluliseks hinnakomponendiks on nn maailmaturu hind. Loode-Euroopa regioonis (kuhu kuulub ka Eesti) jälgitakse nafta- ja naftasaadustega kauplemisel hindu Amsterdami-Rotterdami-Antwerpeni sadamates. Tavaliselt nimetatakse seda Rotterdami hinnaks. Isegi näiteks Venemaalt otse Eestisse tulev bensiin, masuut või toornafta müüakse siin ikkagi Rotterdami hinnaga, mis sellest, et sealse sadamaga pole neil kaupadel midagi pistmist.
    Kuna nafta- ja naftasaadustega kaubeldakse dollarites, sõltub hulgihind oluliselt dollari kursist. Praeguse hinnataseme juures alandaks dollari kursi nõrgenemine 18 kroonini pliivaba bensiini 95 hulgihinda umbes 10 senti. Praegu on bensiiniliitri hind Rotterdami sadamas umbes 3,54 krooni.
    Ülejäänud osa jaehinnast moodustab marginaal, mis läheb ettevõttele. Marginaali arvelt katab firma oma tegevuskulud (transport tanklatesse, personalikulud jm) ning teenib tulu ka omanikule.
    Möödunud aasta ja selle aasta esimene pool on maailma suurematel energeetikakompaniidel olnud edukas. Enamik neist on teatanud rekordkasumitest. Statoili, Shelli, Neste ja teiste siinsete tütarettevõtete majandustulemusi kahjuks pole teada, kuid selle aasta kasumid peaksid oskusliku majandamise korral tulema soliidsed.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Maailmatasemel rallistaarile sauna müünud ettevõte haarab üha enam uusi välisturge
Tartumaal tegutsevad saunatootjad näevad, et saun pole sugugi ainult põhjamaa inimese jaoks, vaid pakub huvi ka palju kaugemates maades, nii õnnestus neil saun müüa isegi maailmakuulsale rallisõitjale Thierry Neuville’ile.
Tartumaal tegutsevad saunatootjad näevad, et saun pole sugugi ainult põhjamaa inimese jaoks, vaid pakub huvi ka palju kaugemates maades, nii õnnestus neil saun müüa isegi maailmakuulsale rallisõitjale Thierry Neuville’ile.