Kultuur on leidnud maksujõulise ostja

Jaak Allik 13. juuli 2001, 00:00

Karl Marx, kelle vastu meie neokapitalistid küllap jälle huvi hakkavad tundma, on teoses ?Louis Bonaparte`i kaheksateistkümnes brümäär? meenutanud Hegeli ütlust, et kõik suured maailmaajaloolised sündmused esinevad n-ö kaks korda, ja lisanud omalt poolt, et esimest korda tragöödiana ja teist korda farsina.

See mõte meenus mulle lugedes Postimehest õllesummeri laulupeo võrdlust 1989. a öölaulupidudega ja SL Õhtulehest, et Miss Eesti Tissi konkursil Stroomi rannas hingasid pealtvaatajad ühes rütmis nagu Balti ketis. Jätaksin need võrdlused küll sensatsioonijanust halvatud ajakirjanike kujutlusvõimele ? kui mõnele öösel laulukaare all ?Õllepruulijat? jorisenule isegi meenus omaaegne vabakslaulmine, siis tissiimetlejad vaevalt et Balti ketist mõtlesid.

Muidugi võiks ironiseerida, et kas selle eest võitlesimegi, et saaks päise päeva ajal vabalt võõrast tissi kabistada. Aga pole mõtet, eks seegi võimalus ole positiivse märgiga ja silmakirjalikkust on niigi ülearu. Tegelikult tahaksin teada, on see seesama rahvas? Paljud summerdajaist olid lauluväljakul 12 aastat tagasi? Kas õllesumeril käinute seas oli kedagi rahvapoolest, kes allpool vaesuspiiri elavat?

Tänavuste ürituste populaarsuses on midagi mõistatuslikku. Rahvast jätkub nii õllepidudele/tipptähtede kontsertidele kui vihmas seisma ja Palmses T?ehhovi ?Kirsiaeda? kuulama.

Mida siit järeldada? Kes on need inimesed, kel leidub nii huvi kui raha, et paarsada versta edasi-tagasi kimada, perele 120kroonised piletid osta, libistada mõned õlled koos saslõkiga ja järgmine pühapäev kogu ettevõtmist teises kohas korrata? Hakka või uskuma, et kauaoodatud keskklass on sündinud. Kõrgklass teatavasti rahvakogunemisi ei armasta. Kesklassi maitsele vastab ka pakutav: maailmanimega popstaarid, kodumaised menubändid, tippnäitlejatega ?õud ehk armastus kaubanduse vastu, nagu Endla teater oma vabaõhutüki ka otsekoheselt nimetas.

Tegelikult on seis selline, et lausa patt oleks viriseda. Omamaine kultuur on leidnud publiku ja toetajaidki. Ja on igaühe südametunnistuse asi, kui labaseks/odavaks muutuda ? sel suvel jätkub ostjaid ka kallile ja heale kaubale.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing