Helsingi lennukilomeeter on kallim kui Kuule

18. juuli 2001, 00:00

Estonian Air ei lenda enam ammu Helsingisse. Miks? Aga seepärast, et alliansis olevad suured Skandinaavia lennufirmad SAS ja Maersk Air on Tallinnast lähtuvad liinid omavahel ära jaganud. Teise allianssi, oneworld, kuuluva Finnairiga ei taheta konkureerida.

Tallinnast lähtuvatel liinidel sisulise monopoli tekkimisega on kaasnenud järsk pileti hinna tõus. Selle eest ähvardab SASi ja Maerski Euroopa Komisjoni enda trahv, mis sunnib piletite hindu Eestis alandama. Otsus langetatakse veel täna.

Kui Euroopa Liit karistab lennufirmasid, siis on see esimene juhtum, kui Eesti inimene saab Euroopa Liidust praktilist kasu.

Lennureisile Helsingisse või Stockholmi pole alternatiivi sel juhul, kui edasi ootab jätkulend kuhugi maailma kaugemasse punkti. Hambaid kiristades tuleb maksta soolast pileti hinda.

IBMi Eesti esinduse juht Valdo Randpere on naljaviluks välja arvutanud, et Tallinna?Helsingi vaheline lennukilomeeter on kallim kui lennukilomeeter Maalt Kuule. Võiks ju astronoomilistelt numbritelt ühe nulli ära võtta ja minna parvlaevaga, sest Tallinna ja Helsingi vahelises laevanduses konkurents toimib, mis hoiab hinnad mõistlikkuse piires.

Eesti konkurentsiamet ja tarbijakaitseamet on niisugustes küsimustes nagu hinnakartelli paljastamine hambutud või ei julge Euroopa Liidu vägevatele midagi halvasti öelda. Samas pole meie (eba)pädevate ametite leivaisa mitte Euroliit, vaid Eesti maksumaksja. Ei saa lootma jääda Euroliidu isepuhastumisele ? mida oleks küll ka eluliselt tarvis ?, siis kui Eesti kodanike huvid on riivatud.

Omamoodi on tegemist euroturu tüüpilise ülereguleeritusega igal alal, mis konkreetsel juhtumil on suubunud lennuliinide monopoli tekkesse. Lennufirmasid karistades peab Euroliit läbima ühtlasi enesepuhastuse.

Teisest küljest, lennundus pole odav lõbu. Tühjalt lendamine on isegi väga kallis lõbu. Lennukite täituvust pole niisama lihtne suurendada, igatahes ei sobi selleks lendude arvu vähendamine. Inimene soovib lennata sihtpunkti ja päeva-paari pärast tagasi, seetõttu ei saa vähendada reiside arvu nt korrale nädalas.

Igat liini tuleb tükk aega sisse töötada, et uus lendamisvõimalus reisijate mälus kinnistuks. Ses mõttes on liinide omavaheline jaotamine sulle-mulle ratsionaalne. Näiteks on loodud ülemaailmne kett oneworld või Star Alliance, kuhu kuulub SAS ja läbi tema samuti Estonian Air.

Halb on ainult, kui konkurentsi puudumist ära kasutades kruvitakse hindu üles. Rõhuda tuleks ikkagi käibele ehk konkreetsel juhul lennukite suuremale täituvusele, mida pileti madalam hind kahtlemata soodustaks. Muidu juhtub nii, et kiirlaeva või kopteriga kesklinnast kesklinna võtab leiva sootuks käest.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:43
Otsi:

Ava täpsem otsing