Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Millist teavet tädi Maali ja onu Ivar vajavad?

Enn Vatter 30. juuli 2001, 00:00

Valitsus kavandab uue trükiväljaande Valitsuse Teataja trükkimist. Uustulnukat ootab meediaturul karm konkurents. On ju sedalaadi teave saadaval näiteks raadios, televisioonis, ajalehtedes ja eritrükistes. Ilmub Riigi Teataja nii paberil kui virtuaalkujul, Äripäeva kaante vahel publitseeritakse ametlikke teadeandeid. Huvilise päralt on loomulikult ka internet, kus Eesti õigustõlke keskuse kodulehe-küljel on kättesaadaval ka Euroopa Liidu õigusaktid nii inglise kui eesti keeles.

Valitsuse pressiesindaja Priit Põiklik selgitab olukorda nii: ?Lähtuvalt põhiseaduslikest kohustustest teeb valitsus otsuseid kogu rahva jaoks.? (EPL 04.07). Hill & Knowlton Eesti juhatuse esimees Peep Mühls leiab, et ?see, kui valitsus hakkaks välja andma oma ajalehte, oleks täiesti normaalne, isegi positiivne.? Ka erakonnalehe Kesknädal peatoimetaja Heimar Lenk soostub: ?Selline ajaleht võiks olemas olla küll, sest valitsusel ei õnnestu alati oma sõnumit edasi anda: olemasolevates lehtedes ei esitata valitsuse teateid ju täies mahus ja neid käsitletakse läbi ajakirjanike subjektiivse prisma.?

Tädi Maali on igati tubli kodanik, kes ootavat poliitikuilt tähtsate riiklike otsuste ja seaduste arusaadavas, inimkeeli esitatud selgitus- ja õpetussõnu. Põhimõtteliselt võiks Maali-tädi huvipakkuvat teavet saada erinevaist allikaist. Paraku millist ?asjassepuutuvat, arusaadavat ja ammendavat? teavet Maali ikka soovib? Veelgi enam. Ida-Virumaal elav tädi Maali huvitub ühest, Põlvamaa Maali-tädi teisest, Saaremaal toimetav Maali kolmandast jne. Võta siis nüüd kinni, mida see Maali vajab? Kas tõesti Toompea targad oskavad Maali soove lausa ?vejgi kombel tädi silmist lugeda. Oskab keegi pädevalt määrata, mida soovib/vajab tädi Maali, kes on talumemm, õpetaja või raamatupidaja?

Karta on, et esimese hooga pakuti Toompea nõlvalt isiklikku arusaama, mis sotsioloogiauuringute andmeil rahva, sealhulgas ka tädi Maali omaga teps mitte kokku ei lange. Kurdetakse isegi rahva, st Maali-tädi valitsejates võõrandumisest/võõrdumisest.

Onu Ivar vajab samuti asjassepuutuvat, arusaadavat ja ammendavat teavet. Onu Ivar on ?portreteeritud? kui linnas elav haritlane, kel vajalikud keeled suus ja arvutikasutuse oskus käes. Ent sellele vaatamata nõuab ka Ivar, et talle huvipakkuv teave oleks iga kell kättesaadav. Ja jälle oleme hädas. Sedapuhku tolle Ivari infovajaduse määratlemisel. Onu Ivar on mõnel juhul päri paberkandjal oleva teabega, teisel aga nõus internetist saadavaga, kolmandal juhul lepib raadiost kuuldu või telerist nähtuga. Ei ole teada, kellele on raskem asjassepuutuvat, arusaadavat ja ammendavat teavet pakkuda. Kas tasasele Maali-tädile või liiga palju küsimusi esitada oskavale Ivari-onule.

Kui eesmärk on valitsuse õigusaktide seletused, on asjalood keerulised. Esiteks kui kohustuslik on õigusakti seletus näiteks kohtutele, teistele riiklikele ja kohaliku omavalitsuse asutustele ning eraettevõtlusele? Teiseks mis juhtub siis, kui esimesele õigusakti seletusele järgneb valitsuse esindaja täiendav, esimest ümber lükkav või teistmoodi selgitav õigusakti seletus.

Aga mida teha valitsuse otsuste seletamiste/selgitustega? Kui rahul ja päri on tädi Maali või onu Ivar näiteks Eesti Raudtee erastamise, maanteede talveremondi, NRG ja teiste samasuguste ning nende ?asjakohaste selgitustega??

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:45
Otsi:

Ava täpsem otsing