Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Transpordimajandus vajab õpetust

    Rahvusvahelise projekti Portal raames läbi viidud uuringus vastasid küsimustele koolitusvajaduste kohta transpordiorganisatsioonid, -spetsialistid, üliõpilased ja õppejõud.
    Transpordispetsialistid olid kõik kõrgharidusega ja pooled neist omasid teaduskraadi. Samas teadis küllaltki piiratud arv spetsialiste, milliste ainete osas nad vajavad täiendavat koolitust. Nõutavamad ained olid spetsialistide puhul transpordi- ja keskkonnaökonoomika (transpordi hinnakujundus, välismõjud, sotsiaal-majanduslik tasuvusanalüüs), liikluse prognoosimine ja modelleerimine, ühistranspordi planeerimine ja korraldamine ning logistika.
    Transpordiorganisatsioonidest olid esindatud valitsusasutused ja transpordifirmad. Vastajad esindasid peaaegu kõiki tegevusvaldkondi. Tegevustest olid kaetud nii transpordipoliitika (ministeerium ja tema ametid), ekspluatatsioon, ekspedeerimine ja logistika ning konsultatsioonifirmad. Organisatsioonide tagastatud ankeetides nõuti logistikakonsultante, süsteemide projekteerijaid, transpordi ja keskkonnakaitse ning transpordi ja logistika IT-spetsialiste. Heideti ette, et Tallinna Tehnikaülikool (TTÜ) valmistab transpordi alal ette väheste oskustega ja vähe motiveeritud inimesi. Samuti soovisid kõikide transpordiliikide esindajad transpordi korraldus-, planeerimis- ja ökonoomikaalast koolitust. Eri transpordiliikide puhul olid valupunktid erinevad.
    Uuringus osalenud üliõpilased olid peamiselt TTÜst. Üliõpilased soovisid saada koolitust transpordi planeerimise, liigivaliku, -korralduse ja -ökonoomika alal. Logistikas sooviti enam teadmisi laomajanduse ja laovarude kohta ning logistika juhtimisest ettevõttes.
    Üliõpilaste arvates tuleb õpetada seda, mida vajatakse, mitte seda, mida suudetakse õpetada (probleemiks õppejõudude koolitus). Heideti ette õpetuse vähest seostatust praktikaga, mistõttu jääb ettekujutus reaalsetest tööolukordadest ähmaseks. Kuna enamik vastanud üliõpilasi õpib transpordi ja logistika erialal, siis võetakse neid töökohtadel ka selle ala spetsialistidena, kuid kahjuks ei tunne nad ennast kindlalt.
    Õppejõud soovivad saada teadmisi veoettevõtte majandamise ja juhtimise, logistika, transpordi hinnakujunduse, planeerimise, liigivaliku ning säästva transpordi kriteeriumite kohta.
    Kui eelnev puudutas kõrgharidusega seotud soove, siis kursuste peamine probleem on nende toimumise ebaregulaarsus. 2/3 vastanutest on osalenud viimase kolme aasta jooksul kursustel, kus käsitleti seadustikku, logistikat, Euroopa Liidu transpordipoliitikat, liikluskorraldust jne. Kursuse keskmine kestvus oli kolm nädalat. Enamiku kursustest on korraldanud rahvusvahelised organisatsioonid. Peamine takistus täiendkoolituseks on ajapuudus. Eelistatud kursuse kestvus on nädal ja töökeel inglise (eesti keele kõrval).
    Põhilised ained, mida kursusel pakutakse, on sõitjate- ja kaubavedu, transpordiökonoomika, sõidukite hooldus ja remont, transpordivõrk, liikluskorraldus, keskkonnakaitse, logistika alused ja logistika teisi valdkondi puudutavad ained. Nende ainete õpetamisel on aga puuduseks kursuste lühidus.
    Vastanute arvates on lähima viie aasta põhiprobleemid:
    transpordiorganisatsioonide arvates kõrge kvalifikatsiooniga personali ja rahapuudus;transpordispetsialistide arvates rahapuudus ja Eesti madal administratiivne suutlikkus;üliõpilaste arvates kohaliku ja regionaalse transpordi teenindustase (põhjuseks raha, teadmiste ja administratiivse suutlikkuse vähesus). Negatiivseks asjaoluks peeti transpordistrateegia ja integreeritud transpordipoliitika puudumist;õppejõudude arvates kohaliku ja regionaalse transpordi puhul raha vähesus ja madal administratiivne suutlikkus (viimane peidab endas ka puudulikku transpordiharidust ja täiendkoolitust).
    Tallinna Tehnikaülikooli Teedeinstituut osaleb möödunud aasta juunist Euroopa Liidu projektis Portal, milles osaleb 50 organisatsiooni 24 riigist.
    Kolm aastat kestva projekti Portal eesmärk on genereerida uusi ja täiustada olemasolevaid õppematerjale ning aidata kaasa nende levitamisele. Eesmärgi saavutamiseks on loodud projektis osalevate ülikoolide ja uurimisasutuste vaheline võrk, mille kaudu toimub õppe- ja koolitusmaterjalide täiendamine ning levitamine.
    Projekt jaguneb kümneks tööpaketiks (TP), millest Eesti osaleb kuues:
    TP1 ? metoodika kujundamine koostöös kõikide partnerriikidega, et saada ülevaade transpordialasest õppe- ja koolituskursuste pakkumisest ja nõudlusest igas riigis ning teha kindlaks takistused kursuste läbiviimisel;TP4 ? uute moodulite kavandamine ja vanade arendamine vastavalt TP1s valitud tähtsaimatele teemadele;TP5 ? õppematerjalide väljatöötamine/arendamine praktiliseks kasutuseks koolituses;TP6 ? moodulite ja õppematerjalide kontroll ja hindamine;TP8 ? õppe- ja koolitusmaterjalide levitamine;TP9 ? takistuste väljaselgitamine ja soovituste andmine Euroopa Liidule, et stimuleerida ladusat ja otsekohest uuringute tulemuste kasutust transpordihariduses ja -koolituses.
    Autor: Mall Villemi
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.