Laupäev 21. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kaks võlusõna ? brand ja internet

Mart Vabar 03. august 2001, 00:00

Tarbija, kelle jaoks pole hind peamine tegur otsuste langetamisel, eelistab tuntud kaubamärki. Paljud firmad lähtuvad kaubamärgi kujundamisel kvaliteetsest tootest kombineerituna esindusliku pakendi ning meeldejääva firmamärgiga ja toetades seda reklaamikampaaniaga.

Brand?iks nimetatakse firmamärgi või toote väärtust, mis tekib tarbija, turu positiivsest suhtumisest sellesse, tegelikult lojaalsusest mistahes ärisidemeisse.

Näiteks Rakvere Lihakombinaat võib konkureerivaist lihatöötlejaist sarnaste toodete eest veidi kõrgemat hinda küsida, kuna turg on kindel kvaliteedis.

Põhimõtteliselt pole niisuguses käitumises midagi valet. Kuni kirjeldatud ettevõtmised on suunatud positiivse hoiaku loomisele tarbijais, tulevad need firmale kasuks.

Vanal heal ajal kümmekonna aasta eest, kui tarbija veel rohelisem oli ning reklaam säravam näis, kujundatigi hoiakuid eelkõige TVs kõlavate lööklausete, trükireklaami ja regulaarselt kliendi mälu värskendamisega. Kuid see oli lihtne aeg ning infotehnoloogia, eelkõige aga veebikogemus, on praeguseks palju muutnud. Missugused on siis uued tuuled, mida arvutielektroonika plahvatuslik areng brand?i kujundamisse toob?

Loomulikult lähtub interneti mõju firmadele asjaolust, et see sidevahend muudab just vastastikuse kontakti saavutamise hõlpsamaks, personaalsemaks ning massilisemaks, kui varasemate tehniliste vahenditega iial võimalik oli. Kasvab surve klientide, äripartnerite, isegi investorite lojaalsusele. Et neid gruppe enda juures hoida, tuleb teha pidevat tööd. Agressiivsemaks muutuva konkurentsi relvad struktureeritakse samuti ümber.

Veebi kaudu järjest kergemini võrreldavaks muutuva kauba või teenuse hinna olulisus majanduslike otsuste langetamisel küll kasvab, kuid veelgi olulisemaks saab informatsioon juba mainitud klientide, äripartnerite, investorite kohta ? nii et ei ole ime, et isegi riiklikke (seaduse järgi salajasi) andmebaase kurjategijate jõukude vahel lausa rahvusvahelisel tasandil ostetakse-müüakse.

Alati leidub kusagil kaupu, mis laokulude surve, tootja majanduslike raskuste ja muude probleemide tõttu tootmiskuludest vähem kipuvad maksma. Kaupmehed, kes tahavad hoiduda niisuguse konkurentsiga peetavast, lõpptulemusena lootusetust võitlusest, peavad rohkem tööd tegema, kui seni harjutud on. Seejuures on võlusõnad, mida tarbijale sisendada, muutunud. Enam ei tule oma tegevusega öelda niivõrd ?Ostes meilt, võite te olla kindel meie brand?iga seonduvate toodete kvaliteedis?, vaid pigem ?Teie vajadused on meile tuntud tänu pikaajalisele koostööle, teile kõige sobivamad toodete paketid saate te soodsaimalt meie juurest?.

Kindlasti on iga tõsiseltvõetav ärijuht kuulnud interneti ning veebireklaamiga seonduvaist probleemidest. Mõne aasta eest tormasid kõik kiire ja hõlpsa kasumi lootjad internetti, andmata endale õigupoolest aru, mida see endast kujutab ning missugused käitumisreeglid seal on välja kujunenud. Praegu tundub, et paljud ummisjalu kohaletõttajad tahavad tagurpidi tagasi minna. Vanasõna ütleb: esimesed heidetakse, tagumised tapetakse, keskmised koju tulevad. Internet ei ole lihtsalt üks uus kanal raadio, televisiooni, reklaamibro?üüride kõrval. Nimetatud meediad on enamasti ühesuunalised torud (ja piltlikult öeldes kahtlevad paljud inimesed ammugi, kas need on meie kodudesse suubuvad veevärgi- või kanalisatsioonitorud). Internet on kahesuunaline infokanal ning firmasid, kes ei ole õppinud sellega arvestama, süüakse just praegu teiste poolt ära. Võib öelda, et seda tõsiasja mitte arvestavad kaubamärgid lakkavad olemast.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:46
Otsi:

Ava täpsem otsing