Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eestis on uute poodide jaoks ruumi küllaga
Sageli kajastatakse kaubandusest rääkides Tallinna kui kogu Eesti jaoks olulist ostukohta ning Tartut kui Lõuna-Eesti olulisimat ostukeskust. Emori mõjualauuringu tulemustest ilmneb aga, et suurlinnade ja maakonnakeskuste kõrval on mitmeid tugevaid lokaalseid ostukeskusi, mille potentsiaal on veel kasutamata. Uuringu raames kaardistati üle-eestiliselt 14 400 pere ostukäitumine ja -liikumine ehk kui kaugel, kus ja mida ostetakse (fikseeriti toidukaupade peamine ostukoht nädala sees ja lõpus asula ning jaeketi lõikes, samuti tööstuskaupade viimane ostukoht viie kaubarühma puhul).
Tallinna mõjuala kaubanduse seisukohast on tõesti kaugeleulatuv, kuid Tallinn ei ole peamine ostukeskus kogu Eesti jaoks. Kui 32% kõikidest Tallinnas tööstuskaupu ostnud peredest elab väljaspool Tallinna, siis Tartu on tõmbekeskusena isegi olulisem: 49% kõigist Tartus tööstuskaupu ostnud peredest elab väljaspool Tartut. Turunduspiirkondi on toidukaupade ostmisel umbes kaks korda enam kui tööstuskaupade ostmisel. See on loomulik, sest toidukaupu ostetakse tihemini ja kodule lähemalt. Samas esineb erinevusi toidukaupade ostmisel sõltuvalt ostude tegemise ajast ? nädala sees tehakse oste kodule lähemalt, nädala lõpus sõidetakse kogu perega toitu ostma kodust kaugemal asuvatesse ostukeskustesse. Laiemast müügivõrgust huvitatud kaupmehele ei ole kasulik olla esindatud vaid Tallinnas ja Tartus, sest ka lokaalse tähtsusega tõmbekeskuste roll piirkonniti on märkimisväärne.
___________________________________________
Ostukoha valikut ei mõjuta ainult hind. Mida suurem arv eri tüüpi ostukohti piirkonnas on, seda rohkem on kriteeriume, millest tarbija ostukoha valikul lähtub ? arvestatakse kaupluse asukohta, kaubavalikut, kvaliteeti, ostukoha atmosfääri ja mugavust. Inimesed teevad igapäevakaupade oste keskmiselt veidi üle nelja korra nädalas. Kuna tarbija teeb sisseoste harvem, suureneb oletatavasti vajadus pikema säilivusajaga kaupade järele, suuremad on ka ostukogused. Tarbijad teevad ostukohas üha enam impulsiivseid otsuseid. Kaupmeeste võtmesõnaks on väljapanekud ? impulsiivotsused suurendavad müüki.
Katre Valgma, ASi Emor projektijuht
(ettekandest konverentsil Müü 2002, 1.06.2001)