Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Keerake petturite eest uks lukku!
Pettuste vähendamiseks ja ennetamiseks tuleb kõigepealt välja töötada juhised, kuidas pettust ära tunda ja kuidas pettuse puhul töötajad firmas peaksid käituma.
Läbi aegade on inimestele muret teinud Ostap Benderid, kes kaaskodanike kergeusklikkust ja rumalust ära kasutades neid petavad. Tänapäevalgi on pettused paljudel elualadel suur probleem: pankades ollakse hädas krediitkaardipettustega; kindlustuses on probleemiks vara liiga kõrge summa eest kindlustamine ja selle ?õnnetuses? hävimine; ravikindlustuses kirjutab arst välja kalleid protseduure, mida vaja ei ole ja mida tegelikult ei tehta; tollis püütakse maksudest kõrvale hoida, deklareerides kaupa õigest hinnast madalama hinnaga. Niisuguseid pettusi toimub paljudel elualadel ning nendest hoidumisega on võimalik ettevõtte raha kokku hoida.
Pettuste vähendamiseks ja pettustega kaasas käivast rahalisest kahjust hoidumiseks tuleks esmalt kasutusele võtta ennetavad meetmed. Peab välja töötama juhised:
kuidas ära tunda pettuse katset;kuidas peaksid firma töötajad käituma pettuse kahtluse korral.
Mõnel juhul, näiteks panganduses, tuleb õpetada ka klienti: pangakaardi kood ei tohiks olla kaardile kirjutatud, krediitkaardiga ei ole tark maksta kohas, kus makse sooritamiseks minnakse kaardiga kliendi silma alt ära tagaruumi jmt.
Järgmise sammuna võiks kasutada tarkvaral põhinevat pettuste avastamise teenust. Teenus põhineb statistiliste meetodite rakendamisel tehingute pidevaks jälgimiseks ja võimalike pettusekatsete avastamiseks.
Metoodika aluseks on petturite inimlikud nõrkused ? petturid hakkavad kordama edukalt toiminud skeeme, mis on nende seisukohast efektiivsed ning kiiresti tulu toovad. Samas kogub vastav tarkvara andmeid ning defineeritakse võimalikule pettusele omased mustrid.
Statistiliste meetoditega saab analüüsida pidevalt toimuvaid tehinguid ning kontrollida, kas tegemist on pettusekatsega. Tehinguid, mis vastavad pettusemustrile, kontrollitakse põhjalikumalt.
Sellise tehnika abil on võimalik pettusekatse ära tunda ja pettur tabada. Täielikult pettusi vältida pole aga võimalik, kuid alati saab pettuste hulka ning sellest tulenevat rahalist kahju oluliselt vähendada.
Näiteks võib tuua Austraalia tervisekindlustuse ettevõtte MBF, kus säästetakse tänu SAS Instituudi pettuste avastamise metoodika kasutamisele aastas 2 miljonit Austraalia dollarit.
Autor: Agne Soome