SASil on käes rasked ajad

Sirje Rank 10. august 2001, 00:00

Kolmapäeval vabandas Skandinaavia suurim lennukompanii avalikult oma töötajate, omanike ja klientide ees illegaalse kartellikoostöö pärast Taani lennukompaniiga Maersk, mille eest Euroopa Liit firmadele juulis 822 miljonit Eesti krooni trahvi mõistis.

Kolmapäeval avaldas SAS ka teise kvartali majandustulemused, mis näitasid kasumi järsku vähenemist ning nõrgenenud väljavaateid aastaks tervikuna.

Selgus ka, et senine juhtkond jätkab. Süü või süütuse kartelliskandaalis kinnitab sõltumatu analüüs. ?Siis teevad aktsionärid otsuse,? ütles SASi juhatuse esimees Harald Norvik, kelle kolleeg Maerskis 1. augustil koos tegevjuhiga vallandati.

SASi selgituse järgi ei olnud juhtkond 617 miljoni kroonise trahvini viinud kokkuleppest teadlik. Põhivastutus on pandud kontserni endisele juhile Jan Stenbergile, kes tänavu mais ametist lahkus, ning kontserni senisele asejuhile Vagn Sörensenile, kes keelatud leppe üles tunnistas ning esmaspäeval firmast lahkus.

Lepe puudutas Stockholmi?Kopenhaageni liini, kus Maersk lennud lõpetas ning jättis SASi monopoli seisu. Äriklassi pileti hinnad tõusid seepeale 3500 Taani kroonilt 5300 kroonile, kirjutab Taani majandusleht Börsen. Eesti rahas vastavalt 7350 kroonilt 11 130 kroonile.

?Keskmine äriklassi pileti hind sel liinil on madalam kui võrreldav hind meie konkurentide juures,? tõrjus süüdistusi SASi kontserni juht Jörgen Lindegaard, heites omakorda varju konkurentsile kogu Euroopa lennundusturul.

SASi tegevust uurivad ka Põhjala konkurentsiametnikud. Firmal lasub kartellikahtlus Rootsi siseliinidel, Norra konkurentsiamet vaeb SASi soovi osta lennufirma Braathens, mis annaks Norras arvestatava turuosa. Tõenäoliselt saab raskem olema ka koostööleppe pikendamine Frankfurdi liinil Saksa Lufthansaga.

Rootsi peaministri hinnangul on tegemist ?selge skandaaliga?, kuid probleem on laiem. ?See on üks strukturaalseid kitsaskohti Rootsi majanduses. Tegijaid on liiga vähe, millega konkurentsi toimimine ei ole alati tagatud,? kommenteeris Göran Persson ajalehele Svenska Dagbladet. Samas välistas ta vähemalt lähiajal SASi erastamise, sest liiga palju lennuliine läheks sulgemisele.

Majanduskonjunktuuri halvenedes on probleemid paljudel lennufirmadel. Vähendatakse lende ning piiratakse marsruutide arvu. SASi kasum kahanes teises kvartalis läinud aastaga võrreldes üle 80% ? 1,8 miljardilt Eesti kroonilt 306 miljonile. Poolaasta kasum enne makse kahanes 1,3 miljardilt kroonilt 374 miljonile. Numbritesse on sisse arvestatud ka kartellitrahv. Läinud aasta juuliga võrreldes vähenes lennukite täituvus 75,9 protsendilt 72,2 protsendile, äriklassi reisijate arv kahanes 1,6 protsenti. Sügisest plaanib SAS piirata lende Stockholmi?Kopenhaageni?Oslo liinidel ning lükata edasi Kopenhaagen?Berliini liini avamise.

Seevastu on hiilgeaeg praegu odavatel lennufirmadel, mis pakuvad minimaalset teenust minimaalse hinnaga. Neist Euroopa suurim, Ryanair teatas teisipäeval, et kolme viimase kuuga on kasum kasvanud 28 protsenti ning et aasta loodetakse lõpetada 17?20protsendilise kasumi kasvuga. Läinud kvartalis ulatus firma reisijate arv 2,4 miljonile, märkides 42protsendilist juurdekasvu. SASi reisijate arv oli 6,2 miljonit, juurdekasv 0,7 protsenti.

Skandaalides on SASi aktsia kaotanud umbes viiendiku oma väärtusest, langetades kontserni turuväärtuse 21,6 miljardile kroonile. Võrdluseks on Ryanairi turuväärtus 57,8 miljardit krooni.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:47
Otsi:

Ava täpsem otsing