Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti getostub
Paldiski on getostumas, kus separatiivsele (tegelikult segregatiivsele) ühiskonnakorraldusele liitub madal ühiskondlik staatus. Vägivald, vaesus ja muu on siin tagajärg ning seda paari kordniku lisamise ega rahuvalvajate karistamise abil ei kõrvalda. Vastav olukord võtab võimust ka mitmetes teistes Eesti linnades. Eesti on getostumas. Ka see probleem on teada, asjaomased rahad eraldatud ja valitsuste poolt tulemusvabalt ära kulutatud.
Räägime rahadest lähemalt. Valitsuse programm näeb ette muukeelse elanikkonna kakskeelsuse. Selle elluviimiseks on meil olnud aega tosin aastat, jõuda selleni nt koolilõpetajate osas lihtsalt ümberkorralduste abil olemasoleva ressursi ümberjagamisega oleksime võinud juba 90ndate keskel, kuid puudus ja puudub siiani poliitiline tahe. Praagi tootmine väljakujunenud haridusmudeli raames on osutunud lihtsamaks. Tol ajal oleks muukeelse kooli praaktoodete õigele keeletasemele viimiseks pärast kohustusliku haridustee lõppu kulunud kokku ühe aastakäigu puhul 70 miljonit krooni (vene koolide lõpetajate arv x nendele vajalike keelekursuste maksumus), tänapäeval on see üle 100 miljoni krooni aastas. Samaaegselt on valitsus ja välisabi integratsioonivallas ligikaudu 60 miljonit krooni aastas, millest enamik eesmärgitu ja tulemusteta raharaiskamine. Seega on valitsustel õnnestunud praeguseks üle miljardi krooni kahju tekitada ning tempo tõuseb iga aastaga.
Põhjuseks on valitsuse haldussuutmatus ja poliitilised valeotsused. Ei saagi asi parem olla, kui olukorra lahendamiseks vajalik pädevus puudub: riigi rahakotil istuvast ligi 30 tegijast on teadmised vastavas vallas vaid mõnel üksikul! Seega on mõistetav, miks integratsioonist on tehtud õnnemäng, kus uhkeldatakse harvade õnnestumistega. Loogilisem oleks suhtumine, kus iga eksimus võetakse põhjaliku uurimise alla nagu seda tehakse ravi puhul. Viimane eeldaks aga teadmisi, mida meie valitsustegelastel ei ole. Arusaadav, et maksumaksja rahakotil liugulaskmisel puudub praeguse valitsuse puhul alternatiiv.