Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uus Audi A6 saabus koos uudse käigukastiga
Kui äsja Eestisse jõudnud uus Audi A6 tänaval vastu tuleb, peab olema tõsine autofänn või vähemalt endise A6 omanik, et hoobilt uus variant eelmiste seast ära tunda. Kaks tiiru autole peale tehes on üht-teist uut küll märgata: S6 nägu meenutav kapott ja ninaosa, veidi teise kujuga pamprid, veidi muudetud tagatuled ja veel nipet-näpet, mis paraku võhiku silmale siiski märkamatuks jäävad. See aga ei tähenda, et A6 facelift pelgalt kära tekitamiseks tehtud. Peamised uuendused seisnevad auto sisemuses, eeskätt uues multitronic käigukastis.
Kõigepealt oli autol manuaalkäigukast, siis leiutati astmeline automaatkäigukast. Veidi aega hiljem avastati, et neid kahte saab ka kokku sobitada, ning nii sündis tiptronic käigukast. Samal ajal on siin ja seal kasutatud ka CVT, ehk variaatorkäigukaste. Maakeeli öelduna on tegemist automaatkäigukastiga, millel puuduvad astmed, ehk kiirus muutub rihmülekande abil sujuvalt nagu oleks kaks vastastikku asetsevat koonust omavahel kummipaelaga ühendatud. Kui paela piki koonuseid edasi?tagasi liigutada, pöörleb kord üks koonus kiiremini, siis teine jne. Paraku on olnud sellise süsteemi puuduseks rihmülekande nõrkus. Nüüd on CVT käigukastidel lastehaigused läbi põetud ning rihmülekande asemel võetud kasutusele tugevast materjalist kettülekanded ning need võimaldavad kasutada variaatorpõhimõtet juba üsna suurtel ja võimsatel autodel. Sama süsteemi võttis aluseks ka Audi, lisades omalt poolt variaatorülekandele käikude käsitsi lülitamise võimaluse. Elektroonika kaasabil leiti võimalus fikseerida ülekanne 6 erinevasse asendisse ja nõnda sündiski uus multitronic käigukast.
Proovisõit multitronic käigukastiga Audi A6ga on elamus omaette. Jõuallikaks uuenenud 2,4-liitrine V6. Kiirendades seisab tahhomeetri osuti peaaegu paigal, selg on aga pidevalt istmes. Tänu kokku hoitud astmete vahetusele kuluvale ajale ja jõumomendi pidevale maksimaalsele ärakasutamisele on variaatorkäigukastiga auto kiirendus võrreldes eelkäijaga ligi sekund parem. Uus 2,4-liitrise mootoriga A6 kiirendab paigalt 100 km tunnikiiruseni 9,4 sekundiga, tiptronic käigukastiga auto teeb sama asja ära 10,2 sekundiga.
Kütusekulu on aga seevastu väiksem ja mitte vähe. Kui seni neelas automaatkäigukastiga A6 linnas 15,4 liitrit sajale kilomeetrile, siis uue käigukastiga 14,2. Maanteel on numbrid vastavalt 7,6 ja 7,0 ning keskmiselt 10,5 ja 9,6. Proovisõidul mõõdetud kütusekulud näitasid, et isegi sissesõitmata mootoriga autol ei ole keskmise kulu saamine alla 10 liitri suur kunst. Mootori pöörded püsisid maanteesõidul valdavalt 2000 pöörde juures minutis, linnas koguni vaid 1200 pöörde juures. Samas on V6 sellises pööretevahemikus saadaval olev 170-200 Nm pöördemoment ökonoomseks sõiduks täiesti piisav.