Saaremaa Laevakompanii riigitoetuse määrab indeks

Andres Kärssin 22. august 2001, 00:00

Teede- ja sideministeeriumi (TSM) asekantsleri Rene Treiali sõnul töötatakse indekseerimismehhanism välja selleks, et toetussummade arvutamisel ära jätta ministeeriumi ja Saaremaa Laevakompanii (SLK) vaidlused selle üle, kui palju tõusevad järgmisel aastal kütuse, tööjõu ja muud laevaühenduse kulusid puudutavad hinnad. Indeksi arvutamisel lähtutakse statistikaameti avaldatud näitajatest, nii nagu see on näiteks ameti väljaantud üldise transpordiindeksi korral.

?Põhimõte on paigas,? tõdes Treial, viidates läbirääkimistele SLKga valemi komponentide suuruse üle. Ministeerium on seisukohal, et kulude proportsioon peab vastama tegelikkusele.

Treiali hinnangul esitab TSM töögrupi ettevalmistatud indeksi-ettepaneku septembris valitsusele arutamiseks. ?Kas valitsus sellega ka nõustub, seda ei tea,? märkis asekantsler. Tema sõnul saaks SLK indeksi kohaselt kulutusi suurendada või vähendada, ilma et reisijate jaoks piletihinnad muutuks. Samas oleks teiseks võimaluseks kulutuste katmiseks tõsta piletihindu tarbijahinnaindeksiga korrelatsioonis, lisas ta.

SLK nõukogu liige Aivar Jõgi ütles, et ettevõttel pole olnud ministeeriumiga sel teemal olulisi vaidlusi ning ühisel arusaamal ollakse osas, mis puudutab indeksi arvutamise alust. Samas on Jõgi sõnul indeksit mõjutavaid asju, mida ei saa üks-ühele statistikameti näitajate põhjal arvutada.

Jõgi viitas eelseisvatele kontaktidele veeteede ametiga, et selgitada siseliinide laevade päästevahendeid puudutavaid uusi norme. ?See võib mõjutada indeksit, kuna tegu on väga suurte summadega,? ütles ta. Samas lootis ka Jõgi, et septembri lõpuks on indeks lõplikul kujul fikseerida.

?Arvestades esialgseid arvutusi tuleb tõenäoliselt see summa suurem kui praegu,? prognoosis Jõgi järgimise aasta toetussummat võrdluses tänavuse 55,1 miljoni krooniga, mille SLK riigilt saab. Jõgi sõnul on TSM järgmise aasta eelarvesse prognoositule väga lähedase summa ka sisse planeerinud.

Jõgi ütles, et tänavu riigilt saadav toetussumma katab SLK üheksa kuu kulud ning vastavalt kokkuleppele kaetakse puudujääk järgmise aasta eelarvest.

Kevadel plaanis ministeerium võtta laevafirmalt piletimüügi ära, et muuta raha liikumine läbipaistvamaks. SLK arvustas toona teravalt ministeeriumi kavatsust suunata piletimüük riigi omanduses olevale sadamaid haldavale ettevõttele Saarte Liinid, samuti ei võimalda vedajalt piletimüüki võtta kehtiv liinileping.

Jõgi sõnul ei nõua riik enam piletimüügi andmist Saarte Liinidele. Asekantsler Rene Treial on selles küsimuses äraootaval seisukohal. ?Praegu on käsil kaitsepolitsei uurimine, mis käsitleb ka piletimüügi teemat,? ütles ta. ?Uurimistulemusest sõltub, kas piletimüük antakse üle Saarte Liinidele või läheb kõik vanaviisi edasi.?

Kuue kuu eest otsis kapo algatatud kriminaalasja raames läbi Saaremaa Laevakompanii omaniku Vjat?eslav Leedo ja juhatuse liikmete Tõnis Rihvki ja Alar Tõru kodud, firma kontori ning parvlaevad, võttes kaasa dokumente.

Kapo algatas SLK suhtes 19. veebruaril kriminaalasja, mis käsitleb võimalikku raamatupidamisandmete moonutamist, varjamist või hävitamist. Kriminaalasja raames kontrollitakse, kas SLK poolt ministeeriumile esitatud andmed reisijate ja sõidukite üleveo kohta, remonttööde ja kütusekulu kohta perioodil 1996?2000 vastavad tegelikkusele.

Kapo komissari Olari Valtini sõnul oli kriminaalmenetluse eeluurimise tähtaeg küll 19. augustil, kuid seda pikendati 19. oktoobrini. ?Tegu pole riiulifirmaga, vaid miljoniliste käivetega tegutseva äriühinguga,? selgitas ta. ?Menetlusega seoses on esitatud järelepärimisi ekspertidele ning õigusabipalveid eri riikidesse ? see kõik võtab aega.?

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:48
Otsi:

Ava täpsem otsing