Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Märtini edu tõmbab raha rallisse

Sulev Oll 30. august 2001, 00:00

?Eesti rallisport jõuab tasemele, et rallisse pandud raha hakkab end firmadele tagasi teenima,? rääkis Oru Ralliklubi juht, rallisõitja Priit Uus, kelle autot kaunistavad Viking Expressi, Eesti Helkama Auto, Ühisliisingu, Totali, Dio, Roosta Puhkeküla, Oru Auto ja Oru Õmbluse nimed.

Kui suurte summadega nimetatud Valge Daami rallit ja Priit Uusi ralliharrastust toetavad, ei soovinud Uus kommenteerida. ?Tihti polegi ju otseselt tegemist rahaga,? sõnas ta. ?Üks firma annab kummid, teine õli, kolmas kütuse, neljas riietuse.?

Ka pole Uusi sõnul võimalik öelda, kui suur on Eesti meistrivõistlustel võistleva ehk aastas alla kümne ralli sõitva ekipaa?i eelarve. ?Igatahes kasumit Eesti meistrivõistlustel sõites ei teeni,? ütles ta.

?Ilmselt jäävad küsimusele rallisõiduks vajaliku raha kohta vastuse võlgu kõik Eesti rallisõitjad,? ütles Harju KEKi Ralliklubi juht ja esisõitja Ivar Raidam. ?Eelarve sõltub nii paljudest teguritest, kas või sellest, kui uute rehvidega ja kui kiiresti rallit sõidetakse. Ka piisab ühe autoosa purunemisest, et plaanitu paigast läheks.?

Seni, kuni ettevõtted rallit väiksemate summadega toetavad, tuleb nii kaardilugeja Robert Lepiksoniga võistleval Ivar Raidamil kui mitmetel teistel sõitjatel igal hooajal sponsoriks leida 10?20 firmat. ?Loomulikult oleks ideaalne omada üht-kaht suursponsorit, nagu Marko Märtinil kunagi EOS,? ütles Raidam. ?Aga Eesti tingimustes on see praktiliselt võimatu.?

Kindla pikaaegse eelarve puudumine võimaldab Raidamil-Lepiksonil mõelda ette sõit korraga ja sedagi Eesti ja Baltimaade tasemel. ?MMi etappidel osalemiseks pole viimastel aastatel raha jätkunud,? ütles Raidam.

British Petroleum Racingu esindaja Aleksander Käo sõnul ei piisa kalli rallispordi rahastamiseks väiksemate firmade reklaamieelarvetest. ?Näiteks 50 miljoni kroonise käibega firma reklaamieelarve võib vabalt ralliautole kleepida,? ütles ta. ?Pigem toetatakse sporti ikka seepärast, et firma nõukogus istub spordihuviline inimene.?

Käo väitis oma kogemustele tuginedes, et toetajaks võib keskmiselt saada iga kümnenda firma, kelle poole palvega pöörduda. ?Kui kolmkümmend firmat läbi käid, siis kolmest võid midagi saada,? ütles ta.

Ivar Raidami sõnutsi tooks rahaprobleemile lahenduse ralli muutumine äriks. ?Eestis läheb selleni aga veel aega,? ütles ta. ?Võistlemine võiks juba praegu sõitjate võileivale katte tuua, aga ei too.?

Rallisport pole äri ka sellesse alasse miljoneid kroone mahutanud, naftatransiidiga tegelevale EOSile. ?Toetasime Marko Märtinit huvist teada saada, kui kaugele see andekas sõitja jõuda võib,? ütles firma tegevjuht Arnout Lugtmeijer. ?Ka augustikuus korraldatud EOS-ralli eesmärk polnud otsene kasu saamine.?

Lugtmeijeril pole ka ambitsiooni ise ralliauto rooli istuda, nagu ASi Cueks juhatuse esimehel Dmitri Mälsonil, kes koos sama ettevõtte insener-mehhaaniku Aleksandr Korniloviga moodustavad Cueks Racingu esipaari.

Samal ajal on Eestis ettevõtjaid, kellel on heal autol võidu kihutamine oma rahakotil rajanev meelelahutus. ?Olen harrastaja ega taha võtta rallisporti kui kohustust,? ütles Lindal Private?i omanik Ramon Lindal, põhjendades seda, miks ta kallist ala oma raha eest harrastab.

Samas võistleb Lindal Eesti meistrivõistlustel absoluutarvestuses ja kavatseb oma praeguse sõiduriista, Nissan Pulsar GTI-R-I Mitsubishi vastu välja vahetada.

Raha eest saab rallisporti harrastada ka autosse istumise võimaluse eest raha makstes. Nii on näiteks Aleksander Käo avaldanud kuulutusi teemal ?Vajan rahakat kaardilugejat?. Käo sõnul pole üritus veel lõplikult vilja kandnud, kuid huvi on ilmutatud. ?Mul on olnud kontakte vene rahvusest ärimeestega,? kinnitas ta.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:50
Otsi:

Ava täpsem otsing