Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riik paneb osaluse Estonian Airis müüki
Võimalikku ostuhinda pole tehingu nii varases staadiumis võimalik prognoosida. Estonian Airi riigiosaluse müügi korralduse väljatöötamiseks moodustatud töögruppi juhtiv lennuameti peadirektor Toomas Peterson ütles, et peab teede- ja sideministrile ettepanekud esitama 17. septembriks.
Ta tõdes, et erastamislepingu kohaselt on olemasolevatel aktsionäridel Maersk Airil ja Cresco Investeerimisgrupil eelisostuõigus. Lepingus on Petersoni sõnul teisigi kitsendusi, millest ta ei saanud aga konfidentsiaalsusele viidates rääkida.
Kuna erastamisest möödunud viie aastaga on lennufirmas olnud kolm rekapitaliseerimist, mille käigus on taanlased pannud raha juurde, riik pole seda aga teinud, on riigiosaluse väärtus langenud, leidis Peterson.
Praeguse Eesti lennundusseaduse kohaselt peab siin registreeritud lennufirmast 51 protsenti kuuluma kohalikule kapitalile. Seega saab praegustest aktsionäridest riigile kuuluvale 34 protsendile pretendeerida ainult Cresco Investeeringud. Võimalik on ka, et need kaks firmat omavahel kokku mängivad.
Cresco Investeeringute juhina Estonian Airi nõukogusse kuuluv Olev Schults ütles, et kaalub lennufirmas osaluse suurendamist väga tõsiselt ja selleks on isegi juba plaan olemas. ?Meil on jõud ja oskus lennundusäris kaasa löömiseks olemas,? märkis ta.
Seni on Cresco roll lennufirmas piirdunud Schultsi sõnul peamiselt välismaalaste abistamisega.
Estonian Airi erastamise juures olnud erastamisagentuuri nõukogu liige Ignar Fjuk hindas selle protsessi ebaõnnestunuks. Maersk Air pakkus palju väiksemat hinda ja hiljem kauples veel riigilt mitmesuguseid soodustusi välja, meenutas ta. Riigivara erastamisel sõlmitavates lepingutes ei tohiks tema sõnul olla mingeid salajasi piiravaid tingimusi. ?Kui see nii on, on tegu kas Väino Sarneti poolt talle antud volituste ületamisega või mingi muu kelmusega,? leidis ta.
Fjuki hinnangul pole õige, kui enamusosaluse saab Maersk, sest see firma pole rahvusvahelises ulatuses kuigi suur tegija, pealegi ei ole omanikud suutnud siinset lennufirmat kasumisse viia.
Cresco suuromanikuks hakkamises ei näinud Fjuk aga üldse mingit mõtet.
Estonian Airi juhatuse esimees Erki Urva ütles, et praegu läheb ettevõttel hästi ja see aasta tuleb viimase kümnendi parim, sest esmakordselt on loota kasumit 5?15 miljonit krooni. Olukord hakkas paranema pärast seda, kui omanikud otsustasid eelmisel aastal kahjumit tootvad liinid lõpetada.
Urva sõnul ootavad lennufirma omanikud, et riigi osa müümisega lõpeks praegune määramatus. ?Riigi poolt pole meile mingit tuge olnud, pigem vastupidi,? märkis ta.