Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ukraina varajatud positiivsed muutused

Anders Åslund 03. september 2001, 00:00

Kui riigi presidenti süüdistatakse ajakirjaniku mõrva tellimises ? aga seda Ukraina president Leonid Kut?ma kuuldavasti just tegi ? on raske uskuda, et riigis liiguvad asjad paremuse poole. Ometi Ukrainas liiguvad. Ajavahemikus 1991 kuni 1999 toimus riigis pidev majanduslik langus, mis lõppes aastal 2000, kui majanduse kasv oli rekordiline ? 6, mille tempo kasvas 2001. aasta esimesel poolel 9ni.

Üritades pikki aastaid üksikute reformidega oma majandust paika saada, tegi riik ootamatu pöörde ja alustas standardsete radikaalsete reformide programmi elluviimisega. Mis kõige imelikum ? selliste reformide teostamine oli muutunud poliitiliselt võimalikuks. Venemaa 1998. aasta finantskrahh avas uksed tõelistele reformidele, sest selle kiiluvees liikudes oleks Ukrainat peagi tabanud sama saatus, mis sundiski riigi juhte suuremale karmusele majandusküsimustes. 1999. aasta lõpus moodustati tsentristide ja parempoolsete parteide esindajatest laiapõhjaline valitsuskoalitsioon, mis pidi Ukraina taas jalule tõstma. Asjad hakkasid paranema silmnähtava kiirusega.

Peaministriks valiti Viktor Ju?t?enko, kelle töötamise ajal Keskpanga juhatuse esimehena pandi alus riigi stabiilsele valuutale. Ju?t?enko hakkas kiiresti ellu viima ulatuslikke reforme. Kummalisel kombel oli tema põhiliseks käsilaseks reformide teostamisel Julia Timo?enko, üks Ukraina rikkamaid ja mõjukamaid oligarhe, kes alustas raevukaid rünnakuid oma konkurentide vastu.

Ju?t?enko sundis Ukraina priiskavaid suuettevõtteid püksirihma pingule tõmbama, viies seeläbi eelarve kergelt plussi. Tasakaalustatud eelarve sillutas teed äritegevusele, tõugates tagant konkurentsi.

Aastaid oldi harjutud ahastama Ukraina nappide riigitulude üle, tegelikkuses aga sisaldas riigikassa isegi liiga palju raha ? umbes 40 ametlikust SKPst, mis on palju enam kui vastav näitaja USAs. Oligarhid jätsid kõrged maksud tasumata, ent väikese ja keskmise suurusega ettevõtted pidid maksma bürokraatidele suuri altkäemakse. Sellepärast vähendas Ju?t?enko maksukoormust. Lihtsa fikseeritud maksu kehtestamine lihtettevõtjaile lõi aluse miljonite väikeettevõtjate tekkimiseks.

Kui väikeettevõtted olid jalgu alla saamas, suunas Ju?t?enko tähelepanu oligarhidele. Ukraina valitsus erastas ilma liigse kärata paljud suurettevõtted. Ühtäkki olid seni peremeheta tegutsenud tööstusgigantidel konkreetsed omanikud eesmärgiga teenida raha. Soodsad muudatused saabusid kiiresti.

Oligarh Igor Bakai ütles mõne aasta eest, et kõik Ukraina tõeliselt rikkad on kogunud oma kapitali gaasiimpordilt Venemaale. Läbi keerukate tehingute jagati Venemaa Gazpromi ja Ukraina väheste oligarhide vahel 3 miljardit Ameerika dollarit aastas. Nende tehingutega oli seotud ka Timo?enko, kes ometi hakkas mainitud hämaraid äritegevuse võimalusi välja juurima. Seetõttu sundisid kaasoligarhid ta valitsusest tagasi astuma.

Kahjuks tõrjuti Timo?enko kõrvale enne, kui ta jõudis põlevkivitööstuse reformimiseni, mis on riiklike toetuste abil põhjalikult kriminaliseerunud. Põlevkivitööstus juhib Donetski piirkonna kuberner, kes on ühtlasi maksuameti direktor.

Käesoleva aasta alguses tõrjuti Ju?t?enko võimult parlamendi vasak- ja paremjõudude koalitsiooni poolt, kes tegutsesid president Kut?ma taktikepi järgi. Ometi muutub tagandatud Ju?t?enko päev-päevalt järjest populaarsemaks.

Postkommunistlikes või arenevates poolreformitud riikides kujutavad suurimat probleemi riiki kuritarvitavad oligarhid. Neid saab hävitada läbi konkurentsi. Reformaatorid ei pea oligarhidega mitte kokku leppima, vaid õppima neid konkurentsi edendamiseks üksteise vastu seadma, mida Ju?t?enko ka tegi. Kui riigis on kõik nässus, muutub majandus äärmiselt lihtsakoeliseks. Poliitika on see, mis keeruliseks jääb.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing