Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Veoautod ja bussid kallinevad oktoobris määruse tõttu

Virkko Lepassalu 11. september 2001, 00:00

Lisakulule tuleb juurde täiendav risk mootor kehva kütuse tõttu remonti saata.

Teede- ja sideminister Toivo Jürgenson kirjutas märtsis alla määrusele, millega lubatakse 1. oktoobrist registrisse kanda selliseid uusi veoautosid ja busse, mille mootorite heitgaasisisaldus vastab nn Euro 3 normidele. See muudab ettevõtjale uue veoauto või bussi soetamise umbes 20% kallimaks ja suurendab 5?10% kütusekulu.

Uutele, senisest Euro 2st karmimatele Euro 3 nõuetele vastavaid sõidukeid on toodetud umbes aasta.

Läänest on võimalik endiselt osta uusi Euro 2 normidele vastavaid autosid. Autoettevõtjate sõnul on tänapäeval võimalik tehaselt tellida, millistele näitajatele, kas Euro 2-le või 3-le vastavat mootorit sa autole soovid.

Autoettevõtete Liidu asepresident Siim Rein ütles, et kütusekulu surenemine sellistel sõidukitel tuleneb peamiselt lahjemast küttesegust, mille heitgaasid on küll keskkonnasõbralikumad, kuid sunnivad autojuhti rohkem pedaali tallama.

?Me võime kasutada küll Euro 3-le ja isegi 4-le vastavaid autosid, kuid olukorras, kus me ei ole kindlad oma kütuseturus ja sageli mingit surrogaati paaki valame, ei tea, mis sellisest mootorist üldse saab,? märkis Autoettevõtete Liidu asepresident Siim Rein.

Siim Rein lisas, et tema isikliku arvamuse kohaselt tuleks kütuseturg enne korda teha ja siis hakata heitgaasidele karmimaid nõudeid kehtestama. Eesti kõrval on tema andmetel Euro 3-le üle mindud veel vaid rikastes riikides Austrias ja ?veitsis.

Sellele, et kütuseturg ei vasta erinevalt mootoritest uutele normidele, viitas ka kütuse puhtuse eest võitlejana tuntud Aleksander Johanson mittetulundusühingust Kütuste Ümarlaud: ?Kütus ja autod ei sobi omavahel kokku. Meil kehtivad riiklikud kütusenormid ei klapi ka Euro 2 mootoritele, rääkimata Euro 3st.?

Tema andmetel on Euro 2-le ja 3-le vastavate mootorite heitgaasi koostis erinevalt mootorite hinnast võrdlemisi sarnane. Peamine erinevus puudutab lämmastikoksiide: Euro 2 järgi on see 7 milligrammi kilovatt-tunni kohta, Euro 3 järgi aga Euro 3 järgi aga 5. See kujutabki endast kõige määravamat tegurit: et lämmastikoksiidi sisaldus alla viia, tuleb tuleb mootor teisiti ehitada, mis teeb selle 20% kallimaks.

Johansoni hinnangul vanandab määrus autoparki, sest uute sõidukite ostmine muutub rahaliselt raskemaks. Eesti kõrval Euroopa Liitu pürgivad Poola ja Leedu pole kehtestanud veel ka Euro 2, seetõttu saavad nad osta uusi KamaAZi veoautosid.

?Sellise normi kehtestamine autodele, mis töötavad siseriiklikult, mõjub igatahes pärssivalt,? arvas Autoettevõtete Liidu asedirektor Villem Tori. Ta lisas, et Autoettevõtete Liit üritab teede- ja sideministeeriumiga läbi rääkida määruse jõustumise edasilükkamise osas.

Bussiettevõtte Harjumaa Liinid juhataja Toomas Saag rääkis, et tema firma vahetab aastas kasutatud busside vastu ringi umbes viiendiku pargist. Firma ostab valdavalt kümme aastat veerenud sõidukeid. 1. oktoobril jõustuv määrus kinnitab firma veelgi enam vanemate sõidukite külge, sest ühe bussi hinnale lisab Euro 3 normidele vastav mootor ligi pool miljonit krooni.

Eestis tegutseb Autoettevõtete Liidu andmetel 1300-1400 veofirmat, keda 1. oktoobril jõustuv määrus suuremal või vähemal määral puudutab. Rahvusvaheliste vedude kaart on antud 3516 sõidukile.

Teede- ja sideministeeriumi peaspetsialist Vello Mäeots põhjendas määrust asjaoluga, et Eesti on liitunud Genfi 1958. a kokkuleppega sõidukite tehnonõuete kohta. See kokkuleppe näeb ette, mis kuupäevast üks või teine, sh heitgaase puudutav norm jõustub. ?Need normid on identsed Euroopa Liidu direktiividega, kuid direktiivid pole meile praegu siduvad,? väitis Mäeots.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:52
Otsi:

Ava täpsem otsing