Peamiselt toob edu järjekindlus

Õnne Pärl 13. september 2001, 00:00

Pärast 7klassilist kooli tööle läinud Mati Kuusk meenutab hea sõnaga Hru?t?ovi-aegse tööstuskombinaadi kaadriinspektorit, kes teda järelejätmatult edasi õppima ajas.

Praegu kahetseb mees vaid seda, et ta noore mehena veelgi enam tarkust taga ei nõudnud. Samas arvab Kuusk, et ega koolis palju ei õpi ? koolis pannakse lihtsalt aju õiges suunas tööle.

Ligi kolm aastakümmet ASis Cibus töötanud mees, kes järjekindlust edukuse aluseks peab, ei pea tänast juhipositsiooni ometi mitte enese saavutuseks, vaid meeskonnatööks ja usalduseavalduseks.

Olete õppinud tekstiilimasinate inseneriks. Kuidas sattusite Pärnu leivakombinaati?
Töötasin hoopis Klementis. Kui leivakombinaadi direktor ootamatult suri, pandi peainsener direktoriks. Uue direktori ema töötas Klementis ja nii mind kuidagi sealtkaudu soovitati. Tegelikult ise mõtlen, et koolis ikka väga palju ei õpi ? saab üldise tehnilise hariduse ja võid edasi minna ükskõik kuhu.

Kas juhtimine on enam inimeste või masinatega seotud?
Ma vist ikka püüan enam tehniliselt läheneda, inimestega suhtlemine jätab ikka soovida. Samas oli peainseneri tööst ka inimestega suhtlemisel kasu ? tehnoloogia ja inimsuhted ei välista üksteist; seos on olemas.

Missugused on kaua ühes firmas töötamise eelised ja puudused?
Ühelt poolt ei ole ehk tõesti hea jääda väga kauaks ühte firmasse pidama. See võib kaasa tuua rutiinitöö, võib tekkida eneseõigustuse ja eksimatuse tunne ning probleemide ühekülgne nägemine. Teiselt poolt jälle aja jooksul inimene harib ja täiendab end ning on hästi asjadega kursis. Tekib ka võimalus karjääri teha firmasiseselt ? samas on iga inimese tipp erinev.

Milles te ettevõtte edasist arengut näete?
Me ei arvagi, et saame rahul olla ainult enda põhitoodetega. Paar aastat tagasi tõime turule Rüütli leiva, mis tänaseks on juba vormileiva konkurent.

Ühelt poolt tegelemegi tõsiselt tootearenguga, et tooted vastaksid tarbija soovile, ja teiselt poolelt tehniline areng ? praegu valmistame ette tehase tunnustamist kvaliteedinõuetele vastavaks. Loodame septembriks sellega ühele poole saada.

Kuidas tarbija soove arvestate?
Uurime tarbija soove. Et turu-uuringuid tellida on väga kulukas, on meil palgal inimene, kes testib tarbijat: missuguseid tooteid soovitakse, missugused on ootused. Näiteks oli meil viilutatud toodete osakaal veel paar aastat tagasi väga väike ? arvasime, et turgu ei ole. Tänu tarbija soovide teadvustamisele on nüüd viilutatud toodete osakaal kasvanud ühe kolmandikuni. Samuti on väga oluline pakendi küsimus.

Mis kasu olete saanud haridusest?
Algul lõpetasin ainult 7 klassi ja läksin kohe tööle, sest majanduslik olukord oli kehv. Aga eks füüsiline töö ole raske ning mingil hetkel läksin tööstuskooli, mille kõrvalt õppisin õhtukeskkoolis. Sain õmbluskallakuga ettevõtte mehaaniku kutse ning töötasin õmblusvabrikus. Sealsamas töötas kaadriinspektor Anna Lätsim. Ta oli selline vana kooli inimene, kes väärtustas haridust.

Olen siiani talle tänu võlgu ja pean lugu temast kui autoriteedist. Ehk tema järjepidevus oli just see, mille tõttu õppima läksin: kutsus mind ikka välja ja rääkis minuga. Võimalused on ju haritud inimesel teised ja ta suudab rohkem ära teha. Praegu isegi kahetsen ? oleks võinud veelgi edasi õppida.

Kuidas te praegu uusi teadmisi hangite?
Eks ma käin ikka erinevatel kursustel. Hiljuti käisin nädalastel töökeskkonna kursustel.

Uute teadmiste hankimine on hädavajalik ? nõuded juhtidele ju pidevalt uuenevad. Juhi enesetäiendamine on tarvilik talle endale, aga ka tervele kollektiivile.

Missugune on olnud teie kõige õigem otsus?
Üks otsus, mis meelde tuleb, on veel nõukogude ajast. Taotlesime seadmeid pika saia tootmiseks. Saime pika saia liini ja tõime selle Pärnusse. Et ruume ei olnud, siis saime linna parteikomitee käest ühe vana ühiselamu. Ühiselamu kuulus Tartu Autovedudele, selle ehitus venis. Et liini poleks võimalik ära viia, müürisime liini ruumidesse.

Tekkinud probleemile oli lahendus üks: ruumid tuli kiiresti välja ehitada. Tore tunne oli, kui liin käiku läks ja sooja saia oodati ukse taga, nii 30?40 inimest järjekorras. Taoline liin oli ainukesena Eestis Tallinnas ja meil. Sellise otsustamisega kaasnes ju suur mure, et keegi lastakse lahti ? niimoodi omapead otsuseid teha ju ei tohtinud.

Missugused on edu saavutamiseks vajalikud omadused?
Minu arust on peamine järjekindlus. Muidugi pead olema ka võimekas, aga sellest üksi ei piisa.

Toon ühe näite: kunagi oli vabariigil importseadmete ostmise limiit. Pidime saama kondiitrivahustajaid 10 tükki. Läksime siis Raivo Linnasega Moskvasse, aga limiiti enam polnud. Olime Moskvas nädal aega ja võitlesime ? meid visati kogu aeg välja. Lõpuks saime vahustajad kätte, sest meist sai järjekindluse tõttu lihtsalt kõrini. Hakkasime seal Moskvas neile isegi nalja tegema ? mis sa sellistega ikka teed.

Öeldakse ju ? järjekindel loll, aga see aitab.

Kas 27aastast tõusvat karjääri Cibuses saab teie elu teoks nimetada?
Ma ei ole selles mõttes nõus, kuna see on ikka meeskonnatöö olnud, kollektiivse töö tulemus.

Mind on palju aidatud ja olen tänulik oma kolleegidele, et nad mind juhiks on valinud ? see on ikka usalduse küsimus.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing