Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Üks kaubakeskus igas kvartalis
Käesoleva aasta mais avati Tondi Selver, juunis Sadama market, novembris valmib uus kaubanduskeskus Lasnamäel Vikerlase tänaval. Käimas on Kristiine Kaubanduskeskuse juurdeehituse rajamine ning endise Eesti Energia peahoone ümberehitus kaubanduspindadeks. Lisaks neile planeeritakse lähiajal töid alustada sadama-alal Lootsi tn seitsme mastaapse kaubanduskeskuse rajamiseks ning Kadaka turuhoone laiendamiseks. Juurdeehitusi planeerivad ka Tallinna Kaubamaja, Viru kaubanduskeskus ning mitmed väiksemad turuosalised. Tõenäoliselt on hetkel päevakorrast maha võetud Pro Kapitali uue kaubanduskeskuse rajamine Peterburi tee algusesse, kuid selletagi näib uusi ostukohti kerkivat tohutul hulgal. Nõudluse üle ei näi keegi arvestust pidavat.
Tõsiasi on, et siiani pole ükski rajatav ostukeskus pidanud huviliste vähesuse tõttu uksi sulgema. Vastupidiselt loogikale pole konkurentsi tihenemine ostukeskuste vahel viinud rendimäärasid madalamale, need pigem tõusevad.
Parima asukohaga kaubakeskustes maksavad rentnikud praegu juba 1000 krooni/m² kuus. Hoolimata hüppeliselt tõusnud hinnatasemest pole tühjaks jäänud ka suhteliselt kallid rendipinnad. Sageli on suur osa pindadest rentniku leidnud juba enne uue keskuse valmimist.
Uute ostukeskuste rajamine pole siiani veel mõjunud hävitavalt vanematele vähemhinnatud asukohtades paiknevatele ostukeskustele. Selle põhjuseks võib pidada aktiivseid jaemüüjaid, kes laienevad koos kaasaegsete müügipindade kasvuga. Tihenevas konkurentsis püütakse konkureerivaid müügivõrke üle trumbata suurema mahuga, mistõttu on paljud jaemüüjad aktiivselt rajamas uusi kaupluseid.
Eeldatavasti jätkub uute kaubanduskeskuste rajamine veel mõnda aega. Miks kinnisvaraarendajad peaksidki nende ehitamist vähendama, kui rentnikest ei näi puudust tulevat? Enamik arvestatavatest jaemüüjatest on juba ise küllalt võimsad või siis liitunud mõne välismaise suure tegijaga, mistõttu suudetakse mõnda aega ka üksikuid, oodatust vähemrentaablimaid kauplusi kunstlikult üleval pidada. Hetke kasuminumbritest tähtsamaks peavad operaatorid pidevat kohalolekut turul.
___________________________________________
Autor: Andres Hall