Eesti metallitöötlejad ei tea oma tugevusi

18. september 2001, 00:00

Paljud Eestis metallitöötlemisega tegelevate ettevõtete juhid ei oska üldse nimetada oma tugevusi. Kui puuduvad tugevused (konkurentsieelised) ja/või ei osata neid välja tuua (müügiargumendid), siis on turule püsimajäämise tõenäosus pikas perspektiivis väike.

Eesti puhul on tegemist äärmiselt piiratud turuga, kus puudub kohalik tooraine. Meie metallisektori edaspidine areng sõltub peamiselt toodangu rahvusvahelise konkurentsivõimelisuse tasemest (vt tabel).

Eesmärgiga säilitada hulgaliselt töökohti Eesti firmades toon järgmised soovitused ettevõtetele.

Tuleb leida hea ja unikaalne äriidee, mis on konkurentsivõimeline ka pikas perspektiivis.

Ettevõtetel tuleb spetsialiseeruda ja tegeleda põhitegevusega. Kuna väiksemad ettevõtted ei ole võimelised vajalikul määral investeerima, siis on soovitav spetsialiseeruda üksikutele toodetele ja suunata ressursid valitud tegevusele.

Hädavajalik on koostada firma arengustrateegia. Ressursse tuleb rohkem suunata tootearendusele. Välja tuleb töötada turundusstrateegia ning seda järjepidevalt ellu viia.

Ettevõtted peavad hakkama tegema omavahel laiaulatuslikku koostööd. Konkurentsivõimelisena püsimiseks tuleb väiksematel ettevõtetel kaaluda ühinemist.

Ettevõtete juhid peavad hakkama rohkem teadvustama juhtimises esinevaid probleeme. Ettevõtete juhtimises ja struktuuris tuleb teha muutusi.

Konkurentsivõime parandamiseks rahvusvahelistel turgudel tuleb võimalusel juurutada kvaliteedistandardid (ISO).

Ettevõtted peavad hakkama oluliselt rohkem väärtustama personalijuhtimist. Professionaalseks personalijuhtimiseks on vajalik koostada firma personalistrateegia ja rakendada selle mõtteid aktiivselt igapäevatöös. Ettevõtted peavad süsteemselt korraldama töötajate atesteerimist. Vastavalt erialadele tuleb välja töötada kriteeriumid töötajate oskuste, teadmiste ja suhtumise hindamiseks. Ettevõtted peavad välja töötama reaalselt funktsioneeriva palga- ja motivatsioonisüsteemi, mis innustab töötajaid paremini töötama.

Selleks, et konkureerida edukalt Euroopa Liidus, tuleb ettevõtetel uurida, milliste metallisektori toodete ja teenuste järgi on Euroopa Liidu turul nõudlus. Samaväärselt tuleb välja selgitada soodsad müügikanalid. Pidevalt on vajalik firmadel ennast kursis hoida muutustega.

Ettevõtted peavad näitama omapoolset initsiatiivi ja suhtlema senisest märksa aktiivsemalt koolide ja liitudega. Eesmärk on tagada tulevase tööjõu sobiv kvaliteet lähtudes ettevõtte planeeritud arengust.

Otsused eelnevate soovituste põhjal tuleb teha ettevõtete juhtidel.

Artikkel baseerub värskelt trükist ilmunud metalli-, masina- ja aparaaditööstuse sektoruuringule.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing