Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Piiriületus lüheneb minutitele
Eesti kaubaveo logistika elektroonse andmevahetussüsteemi ehk EDI projekti esimese etapina käivitub jaanuaris piiriületuse dokumentatsiooni elektroonse esitamise võimalus, märtsis lisandub kaubadeklaratsioonide elektroonse esitamise võimalus.
Esialgu katsetatakse elektroonilist andmevahetussüsteemi vaid Tallinna Sadamat läbiva maismaa transpordi puhul. Tallinna Sadam valiti pilootprojekti käivitamiseks, kuna see on väga kontsentreeritud punkt, kus on hea jälgida süsteemi toimimist. Süsteemi infotehnoloogilise poole eest vastutava ASi Helmes juht Jaan Pillesaar rahustas möödunud nädalal EDI projekti tutvustaval pressikonverentsil Eesti Raudtee esindajaid, et niipea kui pilootprojekt autovedudes on edukalt käivitunud saab kogu süsteemi automaatselt laiendada ka teistele transpordi liikidele.
EDI andmeedastuse käivitamiseks luuakse hüvisvõrk ehk virtuaalne võrk, mis hakkab teisendama erinevate sõnumi edastajate infot ühtsesse formaati ja saadab need edasi sõnumi adressaadile, samuti on tema ülesandeks vastutada andmeturbe eest ja hallata asjakohast teabehoidlat. Projekti toestajad näevad, et EDI võimaldab mõne aasta jooksul muuta Eestis logistikafirmade, nende klientide, riigiametite, pankade ja teiste sektoriga seotud firmade omavahelise suhtluse paberivabaks ja automaatseks. Näiteks saab tulevikus rahvusvaheline vedaja toksida kusagil Londonis sisse kaubaandmed ja selleks ajaks kui saadetis jõuab Eesti piirile on kõik piiriületus- ja tollidokumendid juba elektrooniliselt kinnitatud. Piiri ületus võtab vaid paar minutit. Praegu võtab see autovedajate hinnangul aega keskmiselt tunni. ?Kui EDI projekt läheb plaanitult, siis võib Eesti ühiskond järgneva viie aasta jooksul võita sellest miljardeid kroone,? räägib Pillesaar.
EDI projekti elluviimiseks on moodustatud AS EDI Vektor, mille aktsiad kuuluvad Riigi Infokommunikatsiooni Sihtasutusele. EDI süsteemi tehnilise osa eest teostab Helmes, kvaliteedijuhtimise ja äriplaani koostamise eest vastutab Deloitte & Touche Eesti. Projekti esimest etappi finantseeritakse 10 mln krooni ulatuses AS Tallinna Sadama dividendide arvelt (esimese etapi kogumaksumus on 10,78 mln kr)
e-piiriületus
lühendab piiriületusprotsessi tundidest minutiteni ca 400 000 kaubaautol aastas
info tegelikust piiriületusest saabub ette, mis võimaldab eri ametitel tööd planeerida ja enne tegelikku piiriületust kõrvaldada vead dokumentidest
tõstab turvalisust ja väldib võltsinguid
lihtsustab andmekogumist, statistikat ja kontrolli, võimaldab Euroopa Liidu nõuete täitmist
Allikas: AS EDI Vektor