Bussireisija pagas langeb kergelt varga saagiks

Liina Vahemets 19. september 2001, 00:00

Lepin oma kaasosalise ehk ?vargaga? kokku tegevusplaani: mina asetan oma koti bussi pagasiruumi ja astun bussi. Samal ajal asub tööle tema: varastab pagasiruumist mu koti ja kõnnib minema. Enne tööle asumist mängime kaasosalisega mõttes mitmeid kordi läbi ka võimalikud ebaõnnestumised ja paneme paika kriisiplaani näiteks juhuks, kui turvamees kotivargal käed raudu paneb ? kuidas siis mina pean korravalvurit veenma, et ma ise palusin oma tuttaval koti pagasiruumist ära võtta. Seda ja kõiki teisi varuplaane aga ei lähe meil eksperimendi jooksul kordagi vaja, sest pole midagi lihtsamat kui reede õhtul Tallinna bussijaamast paar reisikotti varastada.

Oleme ?vargaga? mõlemad pannud ennast võimalikult tagasihoidlikult riidesse, et mitte silma paista ja nagu tellitult ootab meid avatud pagasiruumiga ASi Neomobile Tallinna-Haapsalu-Rohuküla buss. Panen oma koti pagasiruumi ja ma ei jõua veel bussis kohtagi sisse võtta, kui juba on varas oma töö teinud ja jalutab kotiga bussist eemale. Keegi ei tee temast välja.

Järgmisena võtan sihikule Tallinna Autobussikoondise ASi Tallinna-Tartu bussi. Olukord on vägagi soodus, sest bussijuht on pagasiruumi lahti teinud ja müüb bussis pileteid. Inimesed panevad kotte pagasiruumi, kuid enne, kui jõuan pagasiruumini, lööb üks reisija ise kõik pagasiruumi uksed kinni ja vargus jääb sooritamata. Et sellist olukorda enam ei tekiks, kavatsen järgmisel korral targem olla ja usinatest uksesulgejatest ette jõuda.

Kui jõuan Läänemaa Liinide Tallinna-Haapsalu bussi juurde, ütlen kahele noormehele, kes on oma pagasi avatud pagasiruumi ära pannud, et ärge veel ust sulgege, tahan oma kotid ka sinna panna. Seepeale hakkavad nad naerma ja selgitavad inglise keeles läbisegi, et tegelikult nemad ei ole üldse bussijuhid, nemad on turistid ja sõidavad Haapsallu. Mis nii viga kotte varastada!

Järgmine SEBE buss Tallinna-Valga liinil on lausa maiuspala varastele, sest pagasiruumi uksed ei avane mitte bussi ukse poole, vaid bussi teisele küljele. Astun minagi pagasijärjekorda ja kohe saabub ka bussijuht. Ilmselt kavatseb ta nüüd kogu aja kõrval seista, mõtlen, ja esialgu viivitan oma kotiga. Tegelikult tuleb aga bussijuht kotiomanikke sõitlema, kes oma pampe jalgrataste jaoks avatud pagasiruumi topivad. ?Toppige siis jah sinna,? vihastab ta ja astub bussi. See aga sobib meile ideaalselt, sest samal ajal, kui noormehed oma rattaid pagasiruumi mahutavad, panen oma koti pagasiruumi ja minuti pärast on ?varas? kotiga märkamatult lahkunud.

Varsti hakkan kartma, et olen oma pideva edasi-tagasi kõndimisega silma jäänud kahele Securitase vormis turvamehele, kes bussijaama ukse juures juttu ajavad. Püüan välja mõelda mingit loogilist seletust juhuks, kui nad peaks mu kinni pidama ja küsima, et miks ma juba bussi peale ei lähe. Kartus on aga asjatu, sest meie töö hõlbustamiseks keeravad korravalvurid bussidele selja ja räägivad rahulikult edasi. Hiljem võtavad nad kohad sisse autoparkla juures, et pidev sagimine nende juttu ei segaks.

Pikapeale kaob meie ettevõtmisest igasugune pinge. Astun suvalise bussi juurde, panen koti valveta pagasiruumi ja juba järgmisel hetkel läheb ?varas?, haarab koti ja astub sellega lihtsalt minema. Mitte keegi ei näe.

Ainult ühel korral on vahelejäämine lähedal. Bussitrepil seisev naine ütleb kaasreisijatele: ?Kas te nägite, see poiss võttis praegu koti?? Kõik näevad. Seisavad ja vaatavad kaugenevat noormeest kotiga. Aga kuna see pole nende kott, siis ei võta keegi midagi ette. Häält tõstnud naise kord on piletit osta, ta astub bussi ja ei ütle bussijuhile midagi.

Katsetan ka Võru autobaasi bussiga, mis on aga minu õnnetuseks nii väike, et kui bussijuht küsib, et kas reisijatest keegi tahab pagasiruumi kasutada, siis järgneb sellele vaikus ja ka mina ei hakka häält tegema, sest ilmselt paneks bussijuht minu järel kohe pagasiluugi kinni. Ebaõnnestunuks tuleb lugeda ka katse Bussiveod OÜ minibussiga, millel ma pagasiruumi ei leia. Tõmban lõpuks lahti bussi tagaluugi, kuid sealt vaatavad mulle vastu tagumisse ritta istunud sõitjad. Löön ukse kinni ning mulle jääb selgusetuks, kuhu sealsed reisijad oma kotid panid.

Ainukesed tõelised vargavaenulikud bussijuhid, kes avatud pagasiruumi kõrval seisavad ja valvavad, jäävad mulle silma Taisto Busside Tallinna-Antsla liinil ja Neomobile Kuressaare bussi juures. Muidu sujuvad kõik seitse vargust viperusteta ja keegi ei tee sellest välja. Pärast kella viit ei ole enam kahte turvameest ka näha, eks ilmselt läksid nemadki koju puhkama.

?Kaeban kindlasti Taisto Bussid kohtusse,? kinnitab Erge Gross, kelle suur spordikott Valka suunduva bussi pagasiruumist hetk enne väljasõitu Tallinnast ära varastati.

Juhuslik pealtnägija hõikas bussi, et mingi mees võttis pagasiruumist koti, kuid kui Gross bussist välja sai ning leidis, et varastatud kott oli tema jagu, oli varas juba kadunud.

Kotis oli Grossi sõnul asju 6000 kr eest: laste koolilõpu kingitused, fotoaparaat, rulluiskude täiskomplekt, lasteriided.

Kuigi vargus toimus juba 15. juunil, pole bussifirma Grossiga ühendust võtnud ega tema avaldusele reageerinud.

Taisto Busside asedirektori Riho Kartau sõnul pole nad midagi ette võtnud, sest nende arvates pani Gross hiljem kahjusummale mitu tuhat krooni juurde. ?Kui ma oleks hakanud juurde mõtlema, siis oleks ju võinud öelda, et kotis oli sülearvuti, kuid 6000 krooni ei ole selline summa, mida hakkaks valetama,? kaitseb Gross ennast süüdistuste eest. ÄP

___________________________________________

1. Kuidas teie firma tagab, et bussijaamas keegi bussi avatud pagasiruumist kotte ei varasta?

2. Kuidas te püüate olukorda parandada, et bussi pagasiruumis olevad kotid oleks pideva valve all?

  • Ülle Magus ASi Neomobile vanemdispet?er:
    1. Kui tegemist on Kuressaare-Tartu liiniga, siis teenindab meie reisijaid kaks bussijuhti, kellest üks tegeleb piletimüügiga ja teine abistab reisijaid pagasi paigutamisel. Seega on valve tagatud. Samas leian, et me saame vastutada selle eest, et kotid oleks koguseliselt olemas, kuid me ei saa endale võtta vastutust koti sisu eest, millest me midagi ei tea. Samuti on raske tagada, et bussist lahkuv reisija võtab pagasiruumist kaasa oma koti.

2. Mina arvan, et valvsust annab parandada ainult sellega, et bussijuht ei jätaks pagasiruume avatuks, kui tegeleb piletimüügiga.

  • Toivo Leht ASi SEBE juhatuse esimees:
    1. Eks see on bussijuhi kohustus jälgida ja alles ju oli ASil Taisto Bussid vargusejuhtum ning me oleme sellest probleemist teadlikud. SEBE juhid jälgivad pagasiruume ja see on nende kohustus. Soomes ei teki kellelgi sellist mõtetki, et kott ära varastada, aga meie riigi seis on selline, et pagasiruumidel tuleb silm peal hoida.

2. Oleme uurinud sellist võimalust, et hakata pagasipileteid müüma ja neid lipikuid koti peale panema, et ei tekiks sellist asja, et keegi ütleb, et mu kott varastati ära, kuid kotti üldse polnudki. Aga on ka võimalik, et valgusfoori all võib keegi pagasiruumi lahti teha ja koti välja võtta. Võimalik oleks panna pagasiruumile ka lukud, kuid juht peab ise olukorda hindama ja pagas on tema vastutusel.

  • Henno Liiv ASi Sareta juhatuse esimees:
    1. Raske küsimus, aga meil ei oleks õnneks sellist juhust olnud. Ei oska teile vastata.

2. See on asi, mille üle peab mõtlema. Juht hakkab kontrollima ja müüma pileteid, samal ajal kui reisijad bussile tulevad ning panevad oma kotte pagasiruumi. Samas on oma probleemid ka siis, kui bussijuht teeks pagasiruumi lahti ainult mõneks ajaks, sest inimesed ei tule bussi ühel ajal.

  • Tiit Orissaar TAK Reiside juhataja:
    1. Sellele on lihtne vastus: bussijuht on kogu aeg juures. Me oleme seda bussijuhtidele ka meelde tuletanud, sest suvel oli paar juhust teiste bussifirmadega. Välisliini bussides on meil lausa kotid nummerdatud ja pileti juures olevad kleebised pannakse kohe kottidele külge.

2. Seda [eksperimendi tulemusi] on kurb kuulda, aga eks me käime need [bussijuhid] veel kord üle. Meil töötavad aeg-ajalt mitteregulaarsed juhid, nii et võib-olla oli tegemist kellegagi neist ja see on väga kahetsusväärne lugu.

  • Endel Raidma Haapsalu Autobaasi juhataja:
    1. Ma olen töötanud reisijateveol varsti 40 aastat ja sellist küsimust ei ole üldse tekkinud. See on otsitud põhjus.

2. Meil ei ole plaanis midagi muuta ja kuulen esimest korda, et selline asi [kotivargus] üldse võimalik on. Kui keegi spetsiaalselt tahab võtta, siis ta ka võtab ja selle eest ei ole me keegi kaitstud. Meie ei võta midagi ette. See küsimus on meie jaoks uus ja ma ei ole oma staa?i juures ühtegi sellist juhust kuulnud.

  • Aavo Möllits ASi Marsruut juhataja:
    1. Omapead ei võigi pagasiruum avatud olla, sest bussijuht avab ja bussijuht paneb ka selle kinni. Bussijuhid on sellest informeeritud ja see kuulub nende töökohustuste hulka. Lahtist pagasiruumi ei tohigi olla.

2. See on hea, kui selline informatsioon tuleb [eksperimendi tulemuste kohta], sest bussijuht ei tohi pagasiruumi luuki üldse omapead lahti jätta. Järelikult on bussijuht rikkunud oma ametijuhendit. Kui ta on seda rikkunud ning midagi juhtub, siis järelikult vastutab täielikult tema selle loo eest. Temal on selleks materiaalse vastutuse leping meiega.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:09
Otsi:

Ava täpsem otsing