Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti maine kujundamisest suured firmad eemal
Sihtasutus otsustab konkursi võitja oktoobriks. Veel sel aastal saab väljavalitud agentuur brändi väljatöötamiseks riigieelarvest 8 miljonit krooni.
Läbirääkimisi on alustatud kahe Iiri firma ? O?Malley & Hogan ja McConnells Advertising Service ? ja ühe Inglise konsultatsioonifirmaga ? Interbrand Newell & Sorrell. Need nimed Eesti agentuuride juhtidele midagi ei ütle.
?Nad võivad olla regioonis hinnatud, aga rahvusvahelisel areenil on tuntud peamiselt USA ja Suurbritannia firmad,? ütles rahvusvahelise suhtekorraldusfirma Hill & Knowlton Eesti esinduse juht Peep Mühls.
Maineprojekti siinsed juhid peavad oluliseks kogemust riigisektori kampaaniatega. ?See on projekti kõige tundlikum osa ning seetõttu on oluline, et seda viivad läbi professionaalid, kellel on rahvusvaheliste riiklike turundusprojektide juhtimiskogemus,? ütles Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse mainekampaania projektijuht Evelin Int Lambot.
Iiri juhtum on maailmas hinnatud kui edulugu. See on ainus riik, kes oma maa turunduse nii põhjalikult ette on võtnud.
Hill & Knowlton Eesti juht on seisukohal, et Eestile on seni edu taganud otsuste läbipaistvus. Mühlsi hinnangul oleks olnud õigem korraldada avalik konkurss, kus teatud spetsiifilist kogemust omavatele firmadele oleks antud eelisõigusi, ent osaleda oleksid võinud ka teised rahvusvahelised agentuurid.
Ka Hill & Knowltonil on olnud riigisektori projekte, nagu Sloveenia valitsuse nõustamine seoses Euroopa Liidu laienemisläbirääkimistega või koostöö Puerto Rico valitsusega. Eesti mainekampaania oleks Mühlsi sõnul olnud Hill & Knowltonile huvitav väljakutse.
Ühte maailma suuremasse kommunikatsioonigruppi Omnicom Group kuuluva agentuuri DDB Worldwide Eesti tütarfirma Brand Sellers DDB asedirektor Bruno Lill on veendunud, et DDB kett saaks Eesti mainekampaaniaga hakkama. ?Igas arenenud riigis on agentuure, kes on mingil määral riigi turunduskampaaniaid teinud,? ütles Lill.
DDB Worldwide on suuruselt kolmas reklaamikett maailmas ja esimene USAs. Firma 1999. aasta käive oli 260 mld krooni. Ketti kuuluvad 206 agentuuri 98 riigis teenindavad 1300 klienti.
Hill & Knowltoni omanikuks on maailma suurim kommunikatsiooniteenuseid osutav kontsern WPP Group, kelle möödunud aasta käive oli 75 mld krooni. Hill & Knowlton pakub suhtekorraldusteenuseid rohkem kui 60 kontori vahendusel 30 riigis.
Eestiga suuruselt ja klimaatiliselt sarnast Iirimaad tunti veel 80ndail vaese ja mahajäänud riigina. Iirlased alustasid oma maa marketingiga kümmekond aastat tagasi.
80. aastate lõpus tegi Iiri valitsus otsuse arendada turismi. Otsustati välja töötada Iirimaa bränd ja Iirimaa turismibränd. Kasutati kogu esitlusskaalat alates üritustest, nagu Eurovisioon, kuni imagoreklaamideni tele-ja trükimeedias. Tagati kerge ligipääs maale ? lihtsustati viisasüsteemi ja pakuti odavaid lennupileteid. Kampaaniasse olid haaratud kõik ühiskonna grupid, sealhulgas ka välisiirlased.
Kogu protsessi juhtis üks põhiagentuur Brand Aid, eri suundadel töötas veel kaks reklaamiagentuuri, üks neist ka Eesti konkursil osalev McConnell.
Iirima turismibrändi viieaastase projekti eelarve oli ligi 900 mln krooni. Brändi turule toomine Londonis, Dublinis ja New Yorgis maksis 6,3 mln krooni.
Pärast neli aastat kestnud kampaaniat külastas 1995. aastal Iirimaad 4,2 mln turisti, mis oli 15 rohkem, kui loodeti. 1985?1995 loodud uutest töökohtadest umbes kolmandik oli turismivallas. Selle tulemusena kasvas Iiri majandus 1993?1998 neli korda kiiremini kui Euroopa keskmine. Tänaseks on turism Iiri suurim majandusharu, hõlmates 18 töökohtadest.