Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Aknatööstus raiub akent Jaapanisse
Rationel Eesti saatis juuli lõpus Jaapanisse puitaknaid ühe miljoni krooni eest. ?Alla on kirjutamisel lepingud kahe poole miljoni krooni suuruse partii kohta,? ütles ettevõtte turundusdirektor ja juhatuse liige Richard Dobrus. ?Tahame lähiperioodil hakata iga kuu Jaapanisse saatma toodangut vähemalt väikese konteineri jagu ehk poole miljoni krooni eest.?
Dobruse kinnitusel räägivad nad praegu oma Jaapani partneriga, majade komplekteerimisega tegeleva firmaga läbi, kuidas Rationel Eesti võiks oma töötsüklit jaapanlaste tellimuste järgi paika panna. ?Pikaajaline koostöö näeb välja nii, et Jaapani pool hakkab kindla perioodi tagant tellima kindla koguse meie tooteid,? lisas Dobrus. Rationel Eesti 50 töötajat suudavad praegu nädalas toota puitaknaid ja -uksi veidi üle ühe miljoni krooni eest.
ASi Haapsalu Uksetehas juhataja Ago Soomre sõnul olid nemad tõenäoliselt esimesed aknatootjad, kes alates eelmise aasta lõpust on saatnud Jaapanisse kolm partiid puitaknaid ja -uksi kokku umbes 1,5 miljoni krooni eest. ?Ilmselt seetõttu, et Jaapani majandus pole praegu väga heas seisus, otsivad nad odavamaid tootmiskohti,? põhjendas Soomre jaapanlaste huvi. Haapsalu Uksetehase Jaapani partner ehitab Jaapanis Skandinaavia-tüüpi maju.
Richard Dobruse sõnul tutvusid nad oma Jaapani kliendiga eelmise aasta kevadel jaapanlaste Eesti-visiidi ajal. Aasta jooksul on Rationel Eesti saatnud Jaapanisse mitmesuguseid näidiseid ja pakkunud tehnilisi lahendusi. Näiteks on kõik tooted varustatud vastavalt jaapanlaste soovile sääsevõrkudega. ?Jaapanlaste jaoks oli oluliseks müügiargumendiks see, et meie toodetav nn Põhjamaade-tüüpi väljapoole avanev aken hoiab toas ruumi kokku,? rääkis Dobrus.
Dobruse sõnul on Jaapanisse, kus on väga tihe hinnakonkurents, kasulik müüa siis, kui suudetakse tagada sobivad tehnilised lahendused ja suur müügimaht. ?Meie aknad on jõudnud juba ka ehituskultuurilt Jaapaniga väga sarnasesse Lõuna-Koreasse,? andis Dobrus mõista, et sealne piirkond on nende toodetele sobiv.
Esimese Eesti aknatootjana kaks aastat tagasi ISO sertifikaadi saanud Rationel Eesti põhikliendid on eramuehitajad. Ettevõtte suurim klient Eestis on Tartus asuv puitkarkassmajade tootja AS Kodumajatehas.
Kolmandik Rationel Eesti toodangust müüakse Eestis. Ekspordist läheb kolmandik Taani ja ülejäänud Iirimaale, Islandile, Norrasse, Rootsi ja nüüd ka Jaapanisse. ?Käibetõus on tänavu olnud kõikidel turgudel,? ütles Dobrus ja lisas, et Rationel Eesti plaanib järgmise aasta algul ehitada Mäosse uue tootmistehase.
Rationel Eesti kuulub ASile Paide KEK, kelle omanikeringis on üle kümne eraisiku.
Statistikaameti andmeil eksportis Eesti eelmisel aastal Jaapanisse toodangut 6 miljoni USA dollari väärtuses. Ligi 30 protsenti ekspordist moodustas puit ja puittooted.
Elvas asuv Eesti üks suurem palkmajatootja AS RPM on Jaapanisse eksportinud väikeseid aiamaju juba mitu aastat. Kevadel saatis RPM ühele Jaapani suurele ehitusfirmale palkmajade näidised. RPMi juhataja Enno Kuldkepi sõnul on nende eesmärk hakata Jaapanisse tootma umbes sada palkmaja aastas.
___________________________________________