Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Estonian Airi jätkamine küsimärgi all
Rahandusminister Siim Kallas kahtleb Estonian Airi püsima jäämises isegi sel juhul, kui praegune kriis suudetakse ületada.
Rahandusminister Siim Kallas põhjendas oma kahtlusi terroriakti tagajärjel suurenevate kindlustusriskide ja kõrgenevate piletihindadega. ?Kui täna saadakse hakkama ja Estonian Air tõesti saab ka selle erakordse garantii, mida soovib, siis minu küsimus on, mis saab edasi,? lausus Kallas.
Rahandusministri sõnul pole kahtlust, et suurenevad kindlustusmaksed sunnivad lennufirmasid piletihindu tõstma. Rahvusvahelises konkurentsis on Kallase hinnangul väiksematel lennukompaniidel raske püsima jääda. Samuti on neil tema väitel raske suurenevaid kindlustusriske kanda.
Peaminister Mart Laar võib Estonian Airi olukorra lahendamiseks võtta ühendust oma Taani kolleegiga, et paluda Taani valitsuse poolt Maersk Airile antud terrorismi vastase garantii laiendamist ka Estonian Airile, ütles peaministri pressiesindaja Priit Põiklik.
Valitsus arutas Estonian Airi lendude katkemisega seotud probleeme oma üleeilsel istungil, lahenduste leidmine tehti ülesandeks rahandusminister Siim Kallasele. Samas saab peaministriga suhelda ikkagi vaid peaminister, tõdes Põiklik. Tema sõnul on 10 miljardi krooni suuruse riigigarantii andmine ilmselgelt ebareaalne ja häid lahendusi siin ei ole.
Rahandusministeerium moodustas eile töögrupi alternatiivsete lahenduste leidmiseks. ?Peame leidma lahendusi juhuks, kui praegune olukord jääb pikemaks ajaks kestma,? ütles rahandusministri nõunik Daniel Vaarik. Selleks tuleb tema sõnul kõigepealt teha selgeks praegune pilt.
Vaarik ei välistanud ka võimalust, et riiklike garantiide andmist käsitlev seadus tuleb üle vaadata. Praegu ei võimalda see anda garantiid eraõiguslikule äriühingule ja rohkem kui 15 protsendi ulatuses aastaeelarvest.
Riigikogu ei jõua protseduuriliselt riigigarantiide andmist käsitleva seaduseelnõu menetlemisega valmis enne oktoobri lõppu, kuid siis on keeruline olukord Estonian Airi jaoks tõenäoliselt juba lahenenud, ütles rahanduskomisjoni esimees Kalle Jürgenson.
?Meie saame maksimaalselt teha seda, et algatame seadusemuudatuse, mis lubaks riigil garanteerida eraõiguslike äriühingute rahalisi kohustusi, praegu pole sellist õigust ei valitsusel ega riigikogul,? ütles Jürgenson.
Ta lisas, et Estonian Airi kiri jõudis teede- ja sideministri lauale üleeile lõunaks, aga garantii 10 miljardi krooni peale tulnuks anda juba eile hommikul. ?Selline asi pole lihtsalt võimalik,? lausus ta.
Jürgensoni sõnul tuleb eelnõu komisjonis kõige varem arutusele 9. oktoobril ja alles siis, kui see on riigikogus vastu võetud, saab hakata arutama garantii andmise võimalust ning ka selleks tuleb algatada seaduseelnõu. ?Puhtrahalises mõttes on nii suure garantii andmine igal juhul problemaatiline,? leidis ta.
___________________________________________
Intervjuu Estonian Airi asepresidendi Erki Urvaga
Eelmise nädala lõpul olite veel Estonian Airi tulevikust seoses USA terrorirünnakuga rääkides optimistlik, arvates, et Eestit see eriti ei puuduta.
Olen ka praegu optimistlik, ehkki olukord on vahepeal tõesti kardinaalselt muutunud ja me ei saa enam oma lennukitega lennata.
Millisel seisukohal on Estonian Airi praeguse olukorra suhtes selle üks omanikke Maersk Air?
Neil õnnestus kodumaal oma probleemid lahendada tänu Taani riigi valitsuse abile. Maerski suhtumist näitab seegi, et firma suutis kaks lennukit oma liiklusest välja võtta ja meile appi saata.
Üleeilsel aktsionäride koosolekul võeti vastu otsus, et Siim Kallas palub Taani valitsuselt garantii laiendamist ka Maerski osalises omanduses olevale Estonian Airile. Kas see on teie ainus lootus?
Ma ei ütleks, et see on ainus pääsetee. Oleme juba saanud informatsiooni, et võimalikuks osutub hakata ostma kindlustuspoliise terrosrismi vastu 150 miljoni USA dollari suuruse kattega.
Siim Kallas seab Eesti rahvusliku lennufirma säilimise küsimärgi alla. Kuidas kommenteerite?
Eesti lennundusseaduses on Estonian Air tõesti nimetatud rahvuslikuks vedajaks, kuid see on rohkem aunimetus. Ega see, kui firmanimel rahvuslik küljest ära võtta, tähenda veel Estonian Airi kadumist.
Miks Eesti-sugusel väikesel riigil on üldse tarvis oma lennufirmat?
Usun, et Estonian Airi kadumisel kaotaks väga palju kogu Eesti riik. Ükski välislendaja ei tuleks siia kahjumiga tööle. Näiteks Moskva vahet lendasime kahjumiga, kuid see liin oli vajalik siinsetele inimestele.
Milline on Estonian Airi mõju Eesti majandusele?
Firmas saab tööd 370 inimest pluss veel paljud lennujaamas tegutsevad firmad. Anname ka üle poole Tallinna Lennujaama käibest.
Veel eelmisel nädalal lootsite aasta lõpuks kasumisse jõuda. Kui reaalne on see nüüd?
Lõpmatuseni nii jätkata muidugi ei saa, lahendus tuleb leida ja me leiame selle.