Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Lennufirmad võitlevad ellujäämise eest

Tõnis Arnover 27. september 2001, 00:00

Lennunduse rahvusvaheline kutseühing IATA hindab USA lennufirmade selle aasta kahjumiks 85 miljardit Eesti krooni ja kogu maailmas 170 miljardit, millest põhilise osa kannab Ameerika kõrval Euroopa.

Inimesed ei taha lennata ja lennukid sõidavad pooltühjalt ning lennufirmade tuleviku ebakindlust suurendab teadmatus, kui kaua terrorismivastane sõda võib kesta. Praegu prognoositakse lähikuudel lennureisijate arvu vähenemist 30?50, seejuures Euroopas umbes 25. Kui otsida võrdlusmomente, siis näiteks 1991. aasta Lahesõja ajal vähenes lendajate arv üle Atlandi ookeani 25, Euroopast Lähis-Itta 55 ja Euroopas 12.

USAst on juba teatatud, et valitsus toetab lennufirmasid 255 miljardi krooni suuruse abipaketiga, mis hõlmab otsest sularahaabi, laenugarantiisid ja maksukärpeid. Ameerika lennufirmad United Airlines, American Airlines jt, samuti lennukitootja Boeing on teatanud kokku 100 000 töökoha kärpimisest, mis on otsene terroriakti tagajärg.

Et uurida, kuidas USA valitsuse abinõud mõjutavad vaba konkurentsi ja missugust abi Euroopa lennufirmad vajavad, otsustas Euroopa Komisjon möödunud esmaspäeval luua töögrupi, kes peab esitama Brüsselile oma soovitused 10. oktoobriks.

Enne seda nädalavahetusel koos olnud ELi rahandusministrid jõudsid omavahel kokkuleppele, et otsest abi lennufirmadele ei maksta, küll aga on valitsustel õigus anda neile lähikuudel riiklikke kindlustusgarantiisid. Niisuguste garantiide järele tekkis vajadus seepärast, et kindlustusfirmad ei ole pärast terroriakti enam nõus maksma lennuõnnetuste korral endise suurusega kindlustustasu.

Näiteks Põhjamaade lennufirmal SAS oli enne terroriakti sõja- ja terrorivastane kindlustus tehtud 29,75 miljardile Eesti kroonile. Nüüd pakuvad kindlustusfirmad selle asemel kahjude korvamiseks 850 miljoni krooni suurust piirmäära. Et SAS jt lennufirmad saaksid lende jätkata, peab riik sellise kindlustusgarantii enda kanda võtma.

Esimesena on andnud taolise ajutise kuuajalise garantii Suurbritannia valitsus, ja teised ELi valitsused lähevad sama teed. SASi asetegevdirektor Marie Ehrling ütles Rootsi uudisteagentuurile Direkt, et Taani ja Norra on valmis SASile tagama 30 päevaks kindlustusgarantii, Rootsis vajab see veel parlamendi kinnitust.

Eestis käib valitsusel üheks kuuks 10 miljardi kroonise garantii andmine üle jõu. Seetõttu on Estonian Air peatanud reedeni lennud oma lennukitega, kuid jätkab Maersk Airilt liisitud lennukitega ja loodab Maerskilt saada garantii ka Estonian Airile.

Teisipäeval alustasid Kanadas Montrealis kahepäevast nõupidamist Rahvusvahelise Tsiviillennunduse Organisatsiooni (ICAO) 187 liikmesriigi esindajad. Kohtumisel on esitatud nõue, et rahvusvaheliselt tuleb üle kontrollida, kas kõik maad on teinud piisavalt lennukite ja lennujaamade turvalisuse tagamiseks pärast USAs toimepandud terroriakti. Kohtumisel töötatakse välja ettepanekud rahvusvahelise lennuliikluse julgeoleku tugevdamiseks.

ICAO juht Assad Kotaite ütles, et organisatsioon peab taastama usalduse tsiviillennunduse vastu. Selleks peab organisatsioon tema sõnul saama suuremaid õigusi, sest praegu ei ole liikmesriigid näiteks kohustatud ICAO nõuete täitmisest aru andma.

Finnair
Soome Finnair on teatanud lendude arvu vähendamisest 7 võrra ja prognoosib tänavu kahjumisse jäämist. Finnairi tegevdirektor Keijo Suila ütleb pressiteates, et Finnair tõstab hindu, peatab uute inimeste töölevõtmise, investeerin-gud ja palgatõusu ning ei välista ka koondamist.

SAS
Põhjamaade lennufirma SAS, mille aktsia on pärast terroriakti kukkunud 30, loodab kriisiplaani välja töötada lähinädalate jooksul. SAS kaalub piletihindade tõstmist, näiteks nn turvatasu lisamisega. Nädal tagasi prognoosis SAS oma selle aasta kasumiks 1,5 miljardit Eesti krooni, kuid kriisipakett võib seda kärpida.

Swissair
158,7 miljardi Eesti krooni suuruse võlaga ?veitsi Swissair, mille lennud viivad 75 riigis 210 sihtpunkti, on lubanud kauglende vähendada aastaks 2004 25 võrra ja ühineda Crossairiga. Firma vajab tegevdirektor Mario Corti sõnul 21?32 miljardit krooni värsket kapitali.

Lufthansa
Saksa Lufthansa teatas, et võtab 236 lennukist käibelt ära 20 ning lükkab edasi lennukite Boeing ja Airbus A380 kavandatud ostmise. Firma lubab tõsta märgatavalt piletihindu ja lähiajal teatab, kui palju vähendatakse 70 000-list personali.

Alitalia
Itaalia lennufirma Alitalia loodab 21 000 töötajast 2500 koondamisega vähendada järgmise kuue kuu kahjumit 3,2 miljardi krooni võrra. Firma loobub osast lendudest Aasiasse ja Ameerikasse.

Sabena
Belgia lennufirma Sabena on välja töötanud plaani, kuidas parandada rentaablust 10 ning on otsustanud koondada 700 töötajat.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing